Åh, at være en smuglytter...

Picture this: 

Karina sidder ganske stille og fredeligt i bussen. Der er ikke mange passagerer med, der er stille og alt ånder fred og idyl...

Ind træder hun. Hende pigen med telefonen klistret til øret. Hun sætter sig godt til rette midt i bussen og ytrer højt og flot: "Jeg lover dig, han havde den største, jeg nogensinde har set!"... Og kvikke Karina tænker staks: STØRSTE HVAD? Smartphone? Kokkekniv? Motersav? Vatterpas? Pikkemand? (Kartoffel, kartoffel - som man siger... En potensforlænger er vel en potensforlænger... eller hvad?) 

Hvor tit har man ikke siddet i bussen, toget, kantinen eller venteværelset hos lægen og måttet lægge ører til samtaler, hvor man skiftevis krummer tæer og forsøger at stoppe det der grineflip, der bobler vildt og voldsomt i maven. 

Nu kunne jeg komme med en lang svada om hvor tragisk (og til tider temmelig underholdende) det er, at nogle mennesker ikke forstår, at nogle ting gør man hjemme (som at ringe til lægen om smerter i underlivet, eller til kæresten for at starte et kæmpe skænderi om opvasken, der ikke er blevet taget...) og andre ting gør man i det offentlige rum (som at huske på at andre mennesker også kan høre hvad man ytrer sig om - f.eks. hvis man taler meget højt ned i sin telefon...) Men den svada vil jeg lade det være op til andre at give...

For der er jo egentlig noget dejlig tilfredsstillende ved at være smuglytter (... Jo, der er!!!) For så kan man sidde der i bussen og tænke, at hvor er det godt, at der er nogen der er dummere, grimmere og meget mere uheldige end en selv... Og hvis man ikke kan få nok, kan man besøge Overhørt i Danmark. Siden for alle os smuglyttere der ikke kan få nok af alle de fantastiske (og pænt dumme, sjove, mærkelige) situationer der opstår når mennekser interagerer/kommunikerer...

Et eksempel:



Teenager: ”Jeg har lige lånt 350 af mine forældre. Så i aften skal jeg være stiv i Mokaiiiiiiiiii!”
— Kystbanen (mellem Rungsted Kyst og Hellerup). Overhørt af: lisbjerg


Så pas på derude, måske er der nogen der lytter med! Og til smuglytteren: Du er ikke alene!






Kommentarer