Man skulle have været taxachauffør...

Det måtte jo ske...

De gamle har været i byen og jeg har ageret chauffør.

Jeg ved nu, at man kan komme igennem en politirazzia ved at vinke og smile sødt. 
Jeg ved nu også, hvordan min mor og far har haft det, når de har hentet mig i byen (UNDSKYLD, UNDSKYLD, UNDSKYLD!!!).
Jeg ved nu helt sikkert også hvordan to mennesker, der har spist græsk hele aftenen og skyllet det ned med vin og øl lugter...

Jeg griner endnu!

Måske jeg skulle overveje et karriereskift:


Åh jeg skulle have været taxachauffør
Pludselig kan jeg sé det -
Jeg skulle have været taxachauffør!
taxachaufførernes Greatest Hit
the cabdriver to end all cabdrivers -
Jeg ville have siddet der ved rattet
være hjemme og på arbejde samtidig
som i et sneglehus
eller som den perfekte værtshus-vært -
Jeg ville sidde ved siden af kunden
adskilt af askebæger og knirkende gearstang
og jeg ville sidde rank og rolig som en rutineret rotte -

Og jeg ville hygge om kunderne -
Jeg ville fortælle dem opmuntrende nyt fra vejrmeldingen
(jeg ville have radioen gående hele dagen
og måske endda termokande) -

Og en gang imellem
Måske én gang om måneden
ville jeg være gloomy og nedstirrende
og sort og skumlende og misantropisk og månesyg og mistænksom
og se ud som om jeg ventede at alle ville slå mig ned bagfra
eller i det mindste løbe fra regningen -
Dén dag ville jeg råbe og skrige sjofelheder og skældsord mod alle byens andre biler
og dén dag ville jeg kun le indvendigt -
Og morgenen efter ville jeg på ny
og mindst en måned frem
være den samme go'e gl. almindeligt afholdte chauffør
"Taxa-Turèll"
som de ville kalde mig -

Åh jeg kan næsten ikke vente!
Når jeg blir stor vil jeg være taxachauffør!
I mit næste liv vil jeg måske blive taxachauffør - ENDELIG!



Indtil videre vil jeg bare glæde mig til i morgen, hvor det i hvert fald ikke er mig, der har tømmermænd...


(Læs hele Jeg skulle have været taxachauffør af Dan Turèll her)

Kommentarer