Hvor gik det galt?

"Der sker ikke en skid - ikke en skid, siger jeg... Det er sgu sjældent jeg har set så få mennesker på Vesterbro Torv en lørdag eftermiddag... Der var da én der kastede en flaske, men ellers er det hele sgu lidt kedeligt..."

Sådan svarede han den flinke buschauffør på mit spørgsmål, om hvilken vej han kørte, når nu der var gadekampe på Vesterbro Torv. Jeg havde jo selv lige set det i fjernsynet. Der var kampklædte betjente og en flok tosser der kastede cykler, brosten og flasker på hinanden og politiet... Og jeg skulle jo bare til fødselsdagsfest. 


Han havde ret den kære chauffør. Der skete ikke en skid. Et enkelt salatfad eller to kom kørende forbi. En gammel mand kom ud fra Brugsen med en klirrende pose. Men ellers var der så så stille og fredeligt, at der nærmest fløj vindhekse rundt...

Men hvordan hang det sammen? Jeg havde jo lige siddet der foran Tv'et og set hvordan der nærmest var udbrudt krig i Mølleparken, mens journalisterne kæmpede om at komme tættest på begivenhederne og TV 2 News helikopteren stod stille i luften over Århus...

Samtidig på Bispetorv dansede, hoppede, sang og talte tusinder af mennesker for mangfoldighed og tolerance. Jeg ved det, for jeg modtog flere opdateringer fra venner og bekendte. Der var rart og hyggeligt i selskab med bl.a. Lars Lilholt og Bubber. 

Men på fjernsynet var der slet ikke opdateringer derfra. Der havde de jo travlt med at fortælle om de 83 mennesker, der var blevet anholdt, fordi de troede, de kunne tæske holdninger ud af hinanden...

Jeg synes at mennesker, der mødes på offentlige steder for at sprede had og fordomme er nogle kæmpe idioter/fjolser/imbeciles. De fortjener på ingen måde opmærksomhed (Grundlovssikrede ret til ytringsfrihed eller ej)! Og de fjolser der tror de kan vinde diskussionen ved at slå (specielt når de kalder sig anti-fascister...) fortjener heller ikke en tøddel opmærksomhed - overhovedet!

Men det var jo lige det de fik. Alt for meget opmærksomhed ud over det hele. I Tv'et, på nettet, i radioen... overalt. De 83 anholdte vandt stort i mediedækningen over  de tusinde glade og syngende mennesker, der viste at en demo for mangfoldighed og tolerance sagtens kunne forgå i fred og fordragelighed...

Er jeg mon den eneste, der synes, der er noget, der ikke stemmer her?


Kommentarer