Shakespeare tur/retur...

Jeg elsker Shakespeare. Så meget at jeg har tre versioner af hans samlede værker stående i min bogreol. Jeg elsker hans historier om kærlighed og krig, mord og vanvid. Jeg tuder til tragedierne og griner højt af komedierne. Min første rigtige universitetsopgave var om Hamlet og jeg kan flere af dialogerne fra "Romeo og Julie" udenad. Derfor blev jeg rigtig glad, da jeg opdagede, at Grønnegårds Teateret har taget fat i Shakespeare til årets familieforestilling (fra 8 år) med forestillingen "Shakespeare tur/retur."

I Ankestyrelsens Have i Amaliegade husserer alfen Puk. Hun kan trylle, lave ballade og så elsker hun at fortælle historier. Helst af William Shakespeare.
Hun tryller havens stenstøtter levende og sammen leger de historier frem. Historier om krig og galskab, kærlighed og indbildskhed. Historier af Shakespeare.

Skuespillerne er alle kommende 3. års elever på Statens Scenekunstskole. Sammen med iscenesætter Charlotte Munksø, har de skabt en fantasifuld rejse rund i Shakespeares univers. Forestillingen er sammensat af de fire værker "Romeo og Julie", "Hamlet", "Helligtrekongersaften" og "Som man behager".

Foto: Bjarne Stæhr
Kan man koge de 4 store værker ned til historier af 15 minutters varighed? Og kan man fortælle dem, så selv de små kan være med?
Jeg må indrømme, at jeg var en smule skeptisk. Netop fordi Shakespeares værker er så komplekse.
Og "Romeo og Julie" bekræfter mig lidt i mine bange anelser. For hvordan koger man verdenshistoriens største kærlighedshistorie ned til historie på et kvarter? Det er som om der er en smule usikkerhed at spore hos spillerne. Men når de først har fået slået hul på skalden, så at sige, kommer der rigtig gang i løjerne. Alle 8 spillere leverer rigtig fine præstationer. De er stærke både fysisk, musikalsk og komisk. 
Når f.eks. den stakkels Malvolio i Helligtrekongersaften bliver snydt så vandet driver, griner vi alle. Og får lidt ondt af den stakkels mand. Det er elegant humor for både store og små. Og når Hamlet og Ofelia kæmper for at få hinanden, hepper vi sammen med dem. Og det hele er en stor leg midt under åben himmel.

Foto: Bjarne Stæhr
I Maja Kall og Julian Toldam Juhlins spændende og funktionelle scenografi leger de 8 spillere jorden er giftig. Det er rigtig spændende løst.

Vi sad mange i lørdagssolen og nød forestillingen, både store og små. Noget i forestillingen var mest til de voksne, men det meste var til børnene. Og på kommentarene der kom fra både store og små under og efter forestillingen, var der ingen tvivl om, at alle havde haft en god oplevelse. Shakespeare er altså ikke kun for voksne. Ungerne kan sagtens være med i de komplekse fortællinger. Det er "Shakespeare tur/retur" et tydeligt eksempel på.

Kommentarer