Forsamlingen - eller en hyldest til det uforståelige...

Nogle gange flyver man i sine drømme. Og når man vågner kniber man sig i armen. For var det bare en drøm, eller fløj man virkelig?
I Dansehallerne inviterer Livingstones Kabinet lige nu publikum til et sært og smukt bønnemøde. Et ritual hvor målet er at komme til at flyve...

Foto: Bjarne Stæhr
I en blanding af musik, koreografi og tekst, bliver publikum inviteret med ind i en forsamling af skæve, skøre og smukke eksistenser, hvis mål med mødet er, at nå højere op. Collective Effervescence, eller Kollektiv Frydefuld Opløftelse, som det er oversat til på dansk,  er det der sker, når en forsamling deltager i en fælles oplevelse, der overskrider den almindelige hverdag.
Og det er en helt utroligt smuk og medrivende flyvetur vi bliver inviteret med på. Julie Forchhammers simple forsamlingshus-scenografi, åbner sig med et hav af forskellige muligheder og Pete Livingstones nykomponerede musik gør Forsamlingen til både en fryd for øret og øjet.

Forsamlingen mødes om Sacred Harp-sang - også kaldet Shape Note-sang. En a capella sangtradition, hvor kormedlemmerne sidder i en firkant, så alle kan se hinanden. Hos Livingstone Kabinet danner vi tilskuere den fjerde side i firkanten, mens vi bliver vidne til et bønnemøde der bliver en surrealistisk fest. En fest så surrealistisk, at latteren bobler og blodet danser. Det boblede i hvert fald i min mave, også længe efter jeg havde tilbragt en aften med Forsamlingen.
 
Foto: Bjarne Stæhr

“Alt det jeg ved, men som jeg ikke tænker på i dette øjeblik
Alt det jeg en gang var bevidst om, men som jeg nu har glemt
Alt det som mine sanser opfatter, men som mit sind ikke gør sig bevidst
Alt det som jeg, ufrivilligt, og uden være opmærksom på det, føler, tænker, husker, vil og gør
Alt det der kommer i fremtiden, som tager form i mig og som på et tidspunkt vil blive bevidst
Alt dette er indholdet i det ubevidste”.


(Carl G. Jung)

Forsamlingen spiller tirsdag - lørdag kl. 19.00 i Dansehallerne, frem til d. 8. marts 2014.

Kommentarer