Noget om jul og taknemmelighed #1...

Julen er hjerternes fest. Det er tid for ædegilder, gavepapir i metervis, glimmer, chokolade, bagedage, glögg, sterinlys, julesange, glögg, Love Actually… og huskede jeg at nævne glögg!?
Julen er frustrerende, dyr og fuld af alt for mange traditioner. Hyggelige traditioner, sjove traditioner, og de ækle traditioner. Jeg elsker f.eks. at bage småkager og koge klejner. Gerne så mange, at jeg har et lager, der kan holde helt til påske. Jeg elsker den dag, hvor jeg smugkigger i julekassen og glæder mig til at det er okay at pynte op. Den første julesang i radioen får mig til at smile. Jeg hader så til gengæld, at man kan finde den første pose pebernødder i Fakta i starten af oktober. I starten af november åbnede en helt lille juleby lige udenfor min hoveddør; glæden ved at have adresse i Kbh K.. En hel lille klynge af små huse der faldbyder alt fra æbleskiver til uldsokker og filtede huer. Og så forleden var der ponytrækning. Små tykke rideskoleponyer, med rensdyrhorn fra Tiger bundet til hovedet(!!!). Lige når jeg bliver tvunget til at forholde mig til sådanne eskapader, hader jeg lidt på julen. 

Og så er det jeg må minde mig selv om, at det er hjerternes fest vi fejrer. Med fare for at lyde som en kliché, så kan man ikke købe hygge, gavmildhed og taknemmelighed. Man kan købe al tilbehøret, men hjertet skal være med for at det kan blive rigtig jul.

Min november har været lang og lidt blå. Det har været for let for mig at gemme mig bag uendeligt mange plader chokolade og seriemarathon på Netflix en masse. 
Derfor skal december være rød og fuld af taknemmelighed. Og hvorfor ikke starte med, på denne d. 1 december, at være taknemmelig for julen selv. At blive mindet om, at man er i live. At der er så uendelig meget at være glad og i live over. Og så kan det godt være, at gademusikanten udenfor mit vindue er gået i selvsving og nu looper "Rudolf" og "Glade Jul". Solen har kigget ind i dag og lavet striber på mit gulv, der er kaffe i kanden og lys i stagerne. Det er december og det er rart.

Glædelig 1. december...

Kommentarer

  1. Jeg elsker denne gang før lyset, der er noget magi i alt, hvad der sker. Disse dekorationer, julesanger gaver ...

    SvarSlet

Send en kommentar