Med rock operaen ”American Idiot” i Den Grå Hal på Christiania slår Heltmus Production deres berettigelse i det danske teaterlandskab fast med syvtommersøm. ”American Idiot” er en tur tilbage til 00’erne, men også en dystopisk fremtidsvision. For hvordan finder man meningen med livet, når livet ikke længere giver mening?
”American Idiot” handler om de tre unge fyre Johnny, Tunny og Will, der forsøger at gøre oprør mod deres røvsyge liv i en lille amerikansk provinsby. Tunny og Johnny rejser til storbyen for at søge lykken, mens Will bliver hjemme og forsøger at få forholdet til sin gravide kæreste Heather til at fungere. Tunny opgiver hurtigt storbylivet, melder sig til militæret og bliver, ganske hurtigt, sendt i krig, hvor han mister sit ene ben. Will finder sig selv i hårde stoffer, men finder samtidig også en side af sig selv, han ikke kan lide, Samtidig finder han også den store kærlighed og mister den igen. Forestillingens sange er mestendels fra albummet American Idiot, men også fra Green Days store bagkatalog. |
Foto: Martin Mydtskov Rønne
|
Det var med absolut ingen forventninger, jeg satte mig til
rette i Den Grå Hal på Christiania til Heltemus Productions seneste satsning ”American
Idiot”. Eller det vil sige, at jeg ikke vidste hvad jeg skulle forvente mig. Jeg
sad der og lod mig, i de 90 min. forestillingen varer, suge ind i det dystopiske,
dog smukke univers forestillingen præsenterer for os. Og pludselig
gik det op for mig, hvor mange af Green Days numre jeg faktisk kender, også
uden rigtig at have fulgt Green Days karriere, siden jeg som 13 årig, i 1994
købte albummet Dookie i et supermarked i Cannes og hørte det på repeat på min
discman, mens de sydfranske bjerge for forbi.
Det er et suverænt og virkelig velsyngende ensemble Heltemus
Productions stiller med, til ”American Idiot”, med svenske Bruno Mitsogiannis
som forestillingens absolutte midtpunkt. Han synger og spiller rollen som
Johnny med en sådan sikkerhed og overskud, at man næsten tror han ER Johnny. Også
Rikke Hvidbjerg som hans kæreste Whatsername skal fremhæves, for sin sublime
stemmekontrol og Frederikke Vedel for sit sødmefulde, dog håndfaste portræt af
Wills gravide kæreste Heather.
Benjamin la Cour, der i sidste sæson lavede scenografi
til Fredericia Teaters smukke ”Klokkeren fra Notre Dame”, har igen begået et
scenografisk mesterværk til ”American Idiot, hvor store betonklodser, helt
enkelt, hejses op og ned i løbet af forestillingen og rullende
fortove/transportbånd får universet til at skifte så let og glidende, at
jeg flere gange måtte hvine en lille smule af fryd.
Denne anmeldelse har udviklet sig til en mindre lovprisning af alt det gode ”American Idiot” kan. Men det er ikke løgn, ”American Idiot” er et fremragende værk. Og om du mener du er til rock eller ej, bør du unde dig selv den oplevelse der er, at se denne forestilling, i lige præcis de her rammer og i den her scenografi.
Instruktør/koreograf: Tim Zimmermann Kapelmester: Mikkel Gomard Scenograf: Benjamin la Cour Kunstnerisk leder: Thomas Bay Medvirkende: Bruno Mitsogiannis, Christoffer Brodersen, Snorre Tøndel, Anders Gjesing, Rikke Hvidbjerg, Frederikke Vedel, Ksenia Timoshenko, mf.
Instruktør/koreograf: Tim Zimmermann Kapelmester: Mikkel Gomard Scenograf: Benjamin la Cour Kunstnerisk leder: Thomas Bay Medvirkende: Bruno Mitsogiannis, Christoffer Brodersen, Snorre Tøndel, Anders Gjesing, Rikke Hvidbjerg, Frederikke Vedel, Ksenia Timoshenko, mf.
Kommentarer
Send en kommentar