AMERICAN IDIOT, Den Grå Hal...

Med rock operaen ”American Idiot” i Den Grå Hal på Christiania slår Heltmus Production deres berettigelse i det danske teaterlandskab fast med syvtommersøm. ”American Idiot” er en tur tilbage til 00’erne, men også en dystopisk fremtidsvision. For hvordan finder man meningen med livet, når livet ikke længere giver mening?

”American Idiot” handler om de tre unge fyre Johnny, Tunny og Will, der forsøger at gøre oprør mod deres røvsyge liv i en lille amerikansk provinsby. Tunny og Johnny rejser til storbyen for at søge lykken, mens Will bliver hjemme og forsøger at få forholdet til sin gravide kæreste Heather til at fungere. Tunny opgiver hurtigt storbylivet, melder sig til militæret og bliver, ganske hurtigt, sendt i krig, hvor han mister sit ene ben. Will finder sig selv i hårde stoffer, men finder samtidig også en side af sig selv, han ikke kan lide, Samtidig finder han også  den store kærlighed og mister den igen. Forestillingens sange er mestendels fra albummet American Idiot, men også fra Green Days store bagkatalog.

Foto: Martin Mydtskov Rønne

Det var med absolut ingen forventninger, jeg satte mig til rette i Den Grå Hal på Christiania til Heltemus Productions seneste satsning ”American Idiot”. Eller det vil sige, at jeg ikke vidste hvad jeg skulle forvente mig. Jeg sad der og lod mig, i de 90 min. forestillingen varer, suge ind i det dystopiske, dog smukke univers forestillingen præsenterer for os. Og pludselig gik det op for mig, hvor mange af Green Days numre jeg faktisk kender, også uden rigtig at have fulgt Green Days karriere, siden jeg som 13 årig, i 1994 købte albummet Dookie i et supermarked i Cannes og hørte det på repeat på min discman, mens de sydfranske bjerge for forbi.  
Det er et suverænt og virkelig velsyngende ensemble Heltemus Productions stiller med, til ”American Idiot”, med svenske Bruno Mitsogiannis som forestillingens absolutte midtpunkt. Han synger og spiller rollen som Johnny med en sådan sikkerhed og overskud, at man næsten tror han ER Johnny. Også Rikke Hvidbjerg som hans kæreste Whatsername skal fremhæves, for sin sublime stemmekontrol og Frederikke Vedel for sit sødmefulde, dog håndfaste portræt af Wills gravide kæreste Heather.
Benjamin la Cour, der i sidste sæson lavede scenografi til Fredericia Teaters smukke ”Klokkeren fra Notre Dame”, har igen begået et scenografisk mesterværk til ”American Idiot, hvor store betonklodser, helt enkelt, hejses op og ned i løbet af forestillingen og rullende fortove/transportbånd får universet til at skifte så let og glidende, at jeg flere gange måtte hvine en lille smule af fryd.
Denne anmeldelse har udviklet sig til en mindre lovprisning af alt det gode ”American Idiot” kan. Men det er ikke løgn, ”American Idiot” er et fremragende værk. Og om du mener du er til rock eller ej, bør du unde dig selv den oplevelse der er, at se denne forestilling, i lige præcis de her rammer og i den her scenografi.

Instruktør/koreograf: Tim Zimmermann Kapelmester: Mikkel Gomard Scenograf: Benjamin la Cour Kunstnerisk leder: Thomas Bay Medvirkende: Bruno Mitsogiannis, Christoffer Brodersen, Snorre Tøndel, Anders Gjesing, Rikke Hvidbjerg, Frederikke Vedel, Ksenia Timoshenko, mf.  

Kommentarer