mandag den 9. oktober 2017

HUMAN NATURE, Teater Grob...

Teater Katapult fra Aarhus, gæster Teater Grob med forestillingen ”Human Nature”. Det er en spændende og anderledes 3D lydoplevelse, der desværre mangler power og gennemslagskraft.
Er vi i civilisationens navn blevet fremmedgjort over for naturen? Har vi helt mistet forbindelsen til den jord, vi kommer fra, og som vi er dybt afhængige af? Og kan det være én af årsagerne til de mange kriser verden står overfor i dag? "Human Nature" handler om en moderne kvinde, der synes at havde mistet forbindelsen. Kan det hjælpe, at anerkende den naturlige forbundenhed og værdsætte naturen som noget dyrebart?


Teater Katapult fra Aarhus gæster Teater Grob med forestillingen ”Human Nature”. En 3D-lydteater forestilling, hvor der bliver leget med de gængse teaterkonventioner. I salen sidder vi alle med et sæt høretelefoner på, hvor forestillingens lydbillede og replikker strømmer ud fra, mens de tre skuespillere kravler rundt i scenografien, der ligner en kæmpe sandkasse.

Nukâka Coster-Waldau er moderen, der, efter hun er blevet mor, søger mere og mere tilbage mod naturen. Robert Reinholdt er faderen, der stadigt kraftigere forsøger at tæmme naturen med tulipaner i lige rækker og termoruder i sommerhuset. Og Lisbeth Sonne Andersen er barnet/naturen, der messer os i øret. De imponerer alle i deres meget fysiske og fortættede præstationer. Men lige meget hvor imponerende forestillingens set up er, kan jeg ikke lade være med, at føle mig en lille smule fremmegjort. Ideen med at give publikum høretelefoner på er god, og lydbilledet bliver mere intenst, end det ville have været uden. Det hele bliver for stationært og jeg har stadig ikke helt forstået, hvad forestillingen vil mig. Til tider bliver den desværre også temmelig lang i spyttet.

”Human Nature” er et digt, lyde, følelser, indtryk og udtryk. Den er uhyggelig, farlig, rørende og ekskluderende. Jeg savner noget mere power og gennemslagskraft, så alt det ovenstående var kommet forbi mine høretelefoner og helt ind under huden på mig.

Dramatiker: Line Mørkeby Instruktør Petra Bang Holbæk Scenograf, kostume- og videodesign: Igor Vasilev Lyddesigner og komponist: Kristian Hverring Lysdesigner: Anders Kjems Dramaturger: Tine Illum og Ann Sofie Oxenvad Medvirkende: Nukâka Coster-Waldau, Lisbeth Sonne Andersen, Robert Reinholdt og Irmelin Klejs (video)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar