onsdag den 25. oktober 2017

MADE IN AARHUS...

Det kan hænde, man bliver nostalgisk og bare trænger til et ordentlig skud Aarhus-musik. Så er der heldigvis teaterkoncerten MADE IN AARHUS, der sætter gang i festen og er stærkest, når den får lov at udfolde de mere dybe fortolkninger af den århusianske sangskat.

MADE IN AARHUS er for de smukke og dejlige, de vilde kaniner, de første kærester på månen og dem, der står derude og banker på. De sange og ord, som for mange har været med til at forme og danne ramme for kærligheden, smerten, sorgen, men ikke mindst glæden og håbet, kommer til at iscenesætte stemningen i forestillingen og tager dig med på en rejse, hvor genkendelige følelser bliver sat i spil og udfoldet gennem det bagkatalog, som rummer utallige af huskværdige sange. MADE IN AARHUS er en teaterkoncert, der hylder 5 årtiers kendt musik fra Aarhus.

Foto: Brit Fogsgaard
Man skal nærmest være vokset op under en sten, for ikke at have haft en eller anden kontakt med det store århusianske musik-bagkatalog. Det er den musik, vi børn af 80’erne er vokset op med, har sunget med på, danset og kysset til. Og lad det være sagt med det samme, teaterkoncerten MADE IN AARHUS er lidt lige som at komme hjem, hjem til Aarhus og den trygge, musikalske havn man kender.

MADE I AARHUS er en teaterkoncert med en rammehistorie om livets tilfældigheder, kærlighed og alt det der følger med. For hvad mon der var sket, hvis bruden, fra TV2’s Kys Bruden, havde kigget bare en halv meter den anden vej? Anders Lundorph har stået for instruktionen og har, i samarbejde med forestillingens kapelmester Mikkel Rønnow, også kreeret forestillingens rammehistorie og sangvalg. Og det er langt hen af vejen løst rigtig godt. Vi ser bl.a. Trine Pallesen og Xenia Lach-Nielsen mødes og danne par i Anne Linnets ”Smuk og Dejlig”, gå fra hinanden i Tina Dicows ”Pigen ud af Aarhus”, for at mødes i en endelig konfrontation i et mashup af Helmigs ”Det er mig der står herude og banker på” og ”Nu hvor du har brændt mig af”.

MADE IN AARHUS har fem stærke performere på scenen med store sangstemmer og et godt sammenspil og er stærkest, når sangene får lov til at smelte sammen med historien i de mere alvorlige numre. Vokal-arrangør Line Groth Riis har gjort det rigtig, rigtig godt med korarrangementerne. Specielt a cappella versionen af Gnags ”Lav sol over Århus” gik lige i tårekanalerne hos mig. Det er virkelig vellyd og det er i den grad med til at løfte forestillingen. På scenen sidder også et stærkt og velspillende 10 mands orkester, med Mikkel Rønnow i spidsen. De leverer de kendte numre med overskud og stor sikkerhed.

Forestillingen er svagest, når den ikke helt ved hvilken retning, den skal gå. Jeg kan levende forestille mig hvor stort et arbejde, det har været at udvælge de ca. 50 numre, der er med i forestillingen. For alle har et yndlingsnummer og det ene nummer vækker mindelse om et andet. MADE IN AARHUS forsøger at afdække flest mulige kunstnere. Selvfølgelig er der Gnags, Bamses Venner, TV2 og Thomas Helmig, men der er også Carpark North, Tina Dicow og L.O.C. Og så er der numre af De Nattergale (”Han spurgt’ om hun vill’ danse” og ”Uha-da-da”) og Jacob Haugaard (”Hammer Hammer Fedt” og ”Malling”). Og her er det det kammer over for mig, for det er som om historien taber tråden. Specielt efter pausen, hvor Xenia Lach-Nielsen, der ellers stråler og brænder igennem, tvinges ud i en karikeret og kikset speed date med Tomas Ambt Kofod med en næsten 1:1 version af Haugaards ”Malling”. Fordi det falder så markant langt fra de andre numre i forestillingen, bliver det mere pinligt end sjovt. Der kunne med fordel været arbejdet med dramaturgien og dræbt nogle darlings.

Benjamin LaCour har begået en enkel og velfungerende turnéscenografi, der med enkle midler hurtigt kan skifte udtryk.

Efter endt spille periode i Københavns Nordhavn d. 29. oktober, tager forestillingen på turné og kan fanges rundt i landet. Og MADE IN AARHUS er en forestilling der er perfekt til en festlig aften i byen, firmaarrangementet eller til alle dem der bare virkelig elsker TV2, Gnags og Thomas Helmig, og ikke mindst til dem, der bare nogle gange trænger til at komme ”Hjem til Århus.”

Manus og sangudvalg: Anders Lundorph & Mikkel Rønnow Iscenesættelse: Anders Lundorph Musikalsk ledelse: Mikkel Rønnow Scenografi, kostumer og lysdesign: Benjamin LaCour Koreografi: Karina Dichov Lund Lyddesign: Caspar Ravn Vokal-arrangør: Line Groth Riss Orkesterarrangører: Jørgen Lauritsen, Per Ekdahl, Nikolai Bøgelund og Jesper Riis Medvirkende: Annette Heick, Trine Pallesen, Xenia Lach-Nielsen, Thomas Ambt Kofod og Kris Herman


Ingen kommentarer:

Send en kommentar