TVIND "THE MUSICAL", Teater V...

Teater V Skaber med Tvind "The Musical" et præcist og spændende generationsportræt af idealisterne, der rejste ud i verden med Tvind. Det er rørende musikteater med en vigtig historie på hjerte.

For 50 år siden, købte en flok unge mennesker en gammel bus. De ville ændre verden og spørgsmålet er om det lykkedes? 70’erne var en tid med systemændringer, tankeeksperimenter, nye undervisningsformer – en udfordring til det etablerede samfund og opfordring til radikale ændringer. Tvind var et socialt projekt i en tid, hvor man sagde Os, Vi, Sammen, i stedet for Mig, Mig, Mig. Hvor individet kun var det nødvendige tandhjul i fællesskabets maskine. Vi følger en gruppe stærke individer fra den spæde start i 70’erne og op til midt 90’erne, hvor Tvind kommer i alvorlig modvind. Vi møder ”Bannerføreren og ideologen”, der knækker. ”Den stædige”, som forbliver stærk i troen. ”Talentet”, der forråder sig selv. ”Organisatoren”, der møder kærligheden, og ”Kvinden”, der mister den.
En fortælling om en tid, hvor fællesskabet fyldte for meget, til en tid, hvor fællesskabet fylder for lidt.

Foto: Daniel Buchwald
Andreas Garfield har med Tvind ”The Musical” på Teater V i Valby skrevet en forestilling, der på fornem vis tager os med gennem Tvinds historie, fra starten, hvor unge idealister rejste jorden rundt i busser og afleverede alle deres penge i ”den gule spand”, med formålet at gøre verden til et bedre sted, til 1997, hvor Tvindloven er blevet vedtaget og selv inderkredsen af imperiet er begyndt at tvivle. Det er ikke en musical i klassisk forstand. Det er en fortælling, hvor musikken er med til at sætte stemningen og male et tidsbillede.

Tvind ”The Musical”
er en ensembleforestilling, hvor alle fem spillere, spiller fint op mod hinanden og helt umærkeligt skifter fra karakter til karakter. Iben Dorner er fin og rørende som idealisten Anne, der begynder at tvivle for til sidst at knække. Der er scener hvor hun er så presset ude af fællesskabet og hjernevasket, at det gav mig en knude i maven og våde øjne. Martin Bo Lindsten leverer et portræt af den stædige bannerfører Per, med det store hår og skæg, der sidder lige i øjet. Specielt scenen hvor han skal undervise efterskoleelever i portugisisk uden at kunne et ord af sproget, er på en gang både hylende morsom, rørende og enormt tåkrummende.  Rikke Bilde er bl.a. den store organisator Birgit, der med en pibe i mundvigen og en jysk jordbundenhed, holder fødderne solidt plantet på jorden, indtil jorden begynder at skælve under Tvind imperiet og paranoiaen sætter ind. Sune Kofoed er advokatdrengen Lasse, der gør oprør med sin borgerlige opvækst, dropper jurastudiet og tager med en af de første busser til Afghanistan. Han spiller med en afmagt i øjnene, der så fint portrætterer den tvivl mange må have stødt på. Margit Watt-Boolsen hopper med lethed ind og ud af flere karakterer. Specielt hendes portræt af Birgits lidt naive og kærlige kæreste er fint ramt. Den naive medløber der finder kærligheden, men også mister den igen. Og så er der musiker og arrangør Sune Skuldbøl Vraa. Hans tag på forestillingens ræve røde arbejdersange er rigtig godt. De numre, der ellers godt kunne have blevet lige lovlig lange i spyttet, bliver i hans arrangementer levende. Specielt versionen af ”Skipper Klements Morgensang” er med til at tegne et billede af den voksende paranoia, med en utroligt velsyngende Rikke Bilde i front.

Tvind ”The Musical”
er tro mod tiden og historien. Det er som en tidslomme, hvor historien på skift fortælles og spilles. Ved forestillingens start, er vi nærmest hensat til 70’ernes socialrealistiske gruppeteater, hvor der er plads til alle. Men langsomt ruller historien og karaktererne sig ud, og forestillingen ender med at være et rammende og fint tidsbillede. Der er ingen løftede øjenbryn eller karikaturer for latterlighedens skyld, men et ønske om at forstå tiden, Tvind og de valg de implicerede traf. Det er rørende og tankevækkende. Eneste anke skulle være, at forestillingen mangler den sidste gnist af vildskab og modhager i historien. Det hele bliver næsten for pænt. Men det er og bliver et fint og rammende portræt af en generation, der gik ind i sag med en dedikation og kom mere eller mindre amputerede ud – altså dem der kom ud. Tvind ”The Musical” er ny dansk dramatik, der skuer bagud for at forstå nutiden.

Dramatiker: Andreas Garfield Instruktør: Jens Svane Boutrup Scenograf: Julie Forchhammer Musikalske arrangementer: Sune Skuldbøl Vraa Medvirkende: Iben Dorner, Martin Bo Lindsten, Rikke Bilde, Sune Kofoed, Margit Watt-Boolsen og Sune Skuldbøl Vraa (musiker)

Kommentarer