DEATH TO TRUTH OF BEAUTY - Teater FÅR302...

For 100 år siden døde den omstridte østrigske billedkunstner Egon Schiele af den spanske syge. Derfor inviterer scenekunstkollektivet LOGEN og Teater FÅR302 til en intim dissektion og genopvågning af Schieles værker og væsen. Som gæst i atelieret træder man ind i en fortløbende kunstnerisk proces, hvor Schieles sitrende motiver om menneskets forgængelighed, forfaldet, skønheden og åndeligheden bliver levende og skabes i et foranderligt nu.

Foto: Søren Meisner
I grænselandet mellem scenekunst, kunstinstallation og performance inviterer det tværkunstneriske kollektiv LOGEN publikum med ind i galleriet bygget op til lejligheden på teater FÅR302 til et møde med den østrigske kunstner Egon Schiele på hundredeåret for hans død.

"Egon Schiele(1890-1918): døde i en meget ung alder, blot 28 år gammel, efter en kort og uhyre produktiv karriere, præget af offentlige skandaler, 1. verdenskrig og et kraftigt opgør med samtidens kunstscene og moralopfattelse. Schiele døde i Wien tre dage efter sin højgravide kone. Begge var ramt af den spanske syge, som hærgede verden i kølvandet på 1. verdenskrig. Hans intense og korte liv og malestil gjorde ham til et ikon blandt tidens bohemer med deres idealer om frihed, skønhed og kærlighed."

Aftenen startede i caféen hos teater FÅR302, hvor vi publikummer, af medlemmerne af LOGEN, fik en lynhurtig introduktion til kunstneren Egon Schiele, hans kunst og den tid han levede i. Derefter startede en lille seance, hvor vi frit kunne stille Schiele spørgsmål og få svar ved at lægge hånden på en stor Schiele bog og trække et kort. Selvom kortene denne aften ikke gav entydige og simple svar, er det dramaturgiske træk genialt. Vi fik lov til at se hinanden an og fik samtidig muligheden for at hengive os til præmissen og lade op til resten af aftenen i atelieret. Vi afførte os sko og strømper og blev iført hvide malerkitler, inden vi sammen fortsatte op i teatersalen, der til ’DEATH TO TRUTH OF BEAUTY’ er blevet omdannet til et interimistisk atelier med krydsfiner på gulve og vægge.


Ikke én aften til ’DEATH TO TRUTH OF BEAUTY’ er ens. Så hvad vi oplevede den aften, jeg var til stede i atelieret, vil ikke nødvendigvis være det, de næste tilskuere oplever. Der er ikke plads til mere end 20 tilskuere pr. forestilling, hvilket gør oplevelsen ekstra intim og tryg. Og tryghed blev for mig et kodeord for en aften, der ellers bød på nøgenhed, forvredne kroppe, sved og dunkende rytmer. Der sker nogle gange det forunderlige, at man bliver inviteret ind i et rum, hvor man helt uforstyrret og meditativt kan give sig hen til det der sker. Og det fik vi lov til den aften med LOGEN og Schiele. Jeg oplevede ganske hurtigt at blive taget ved hånden, både bogstaveligt og mentalt og ført ind i det intime univers forestillingen skabte, så det føltes ganske naturligt at deltage og skabe sammen med kunstnerne. Den insisterende fastholdelse af blikket, berøringer og overgivelsen var klart det der virkede stærkest for mig. 


LOGEN forbliver meget tro mod Schiele og hans fokus på fastfrosne kroppe og blikke i en forvreden og ødelagt verden. Og når aftenens hovedperson, Schieles værker, flere gange understøttes af lange tekstbider af Stefan Zweigs hovedværk ’Verden af i går’, forstår vi koblingen mellem årene før 1. verdenskrigs optimisme og materialisme og Schieles kunst. En verden i fart og med skyklapper på, vi kan genkende i dag. Jeg forlod teatret efter ca. 3 timer, helt afslappet, træt, drænet og dog fyldt op. De resterende forestillinger er desværre fuldstændig udsolgt, men kommer en og tilbyder dig en billet, så sig ja, for en aften med Schiele og LOGEN vil du ikke gå glip af.


’DEATH TO TRUTH OF BEAUTY’ er produceret af teater FÅR302 og det tværkunstneriske kollektiv LOGEN og spiller på teater FÅR302 til og med d. 22. september og varer mellem 3 og 4 fire timer inkl. pause.


LOGEN består af Natalie Mellbye, Patrick Baurichter, Anja Behrens, Søs Gunver Ryberg og Sofia Karlsson. I deres performative praksis arbejder de på tværs af fagområder, hvor alle er ligestillede som performere, dramaturger og iscenesættere.

Kommentarer