FÆRDIG MED EDDY - Betty Nansen Teatret...

Svans. Bøssekarl. Røvpuler. Homo. Skældsordene hagler ned over Eddy sammen med spytklatter og knytnæver. For anderledes er det værste, man kan være, i den fattigste del af Frankrig. ’Færdig med Eddy’ er et brutalt vidnesbyrd om at vokse op i et voldeligt underskudssamfund, hvor alt, der stikker ud, bliver straffet. Her spiller man fodbold, slås og kigger efter damer.

Foto: Catrine Zorn
’Færdig med Eddy’ er en teatermonolog, baseret på den autobiografiske roman ’Færdig med Eddy Bellegueule’ af Édouard Louis (tidligere Eddy Bellegueule). Han skrev romanen som 21årig og den er et brutalt og voldsomt vidnesbyrd om, hvordan det er at vokse op som en outsider i den fattigste del af Frankrig. Et samfund uden overskud, der kun taler voldens sprog. 

På en næsten tom, betongrå scene møder vi Eddy. Her er intet andet end et gammelt rullebord med en indbygget vindmaskine og en mikrofon på et stativ. En grå, kold, støvet og trist fabrikshal, der er lige så trøstesløs som Eddys historie. En historie om et samfund der svigter og straffer, den der er udenfor, den der ikke er som alle de andre. 

Morte Hee Andersen, som nogen måske vil kende som præstesønnen August fra DR-serien Herrens Veje, står alene på scenen med monologen om Eddy. I 75 min. taler han næsten uafbrudt, fortæller den ene grumme erindring efter den anden, med overskud, humor og ro, men samtidig med en skrøbelighed og en næsten umærkelig sitren lige under overfladen. Han formår at give kampen mod ondskaben et ansigt og historien en gnist, så vi hele tiden må følge med.

Noget af det der rørte mig mest i historien om Eddy, er beskrivelsen af, hvordan hans forældre straffer ham, da de opdager at han, deres knap 10årige søn, bliver misbrugt af nogle ældre drenge, bl.a. sin egen fætter. Ingen straffer misbrugeren, kun den misbrugte. Det er imponerende hvor meget et menneske vil gøre for at passe ind. Transformere sig til ukendelighed, for at slippe af med noget, man alligevel ikke kan løbe fra. Og når Eddy med knyttede næver står foran spejlet og siger til sig selv: ’i dag vil jeg være en af de hårde drenge!’, stråler ønsket om transformation ud af ham. Han forsøger så meget at blende ind, at han lader sig maskere så kraftigt, at alle hans træk forsvinder, men selv da, kan han ikke løbe fra hvem han i virkeligheden er. Først da han rejser væk og får en ny start på livet, et sted hvor ingen kender ham, får han muligheden for at sige endeligt farvel til Eddy Bellegueule og være sig selv.

Det er en imponerende god tekst og det er en imponerende iscenesættelse af Anna Baslev. Med det tomme scenerum giver hun Eddy-figuren plads til at lade sig genføde for vores øjne. Og vi har alle en lille flig af Eddys historie i os. For vi har alle, på et eller andet tidspunkt, stået et sted i livet og følt os anderledes og helt forkerte. 

Lad mig slutte med Eddys egne ord: ’Man holder aldrig op med at spille roller, men der findes en maskens sandhed, og min var denne vilje til at være en anden.’

’Færdig med Eddy’ spiller til d. 10. november 2018 på Betty Nansen Teatrets anneksscene Eddison og varer ca. 1t.15. uden pause.

TEKST: Édouard Louis INSTRUKTION: Anna Balslev SCENOGRAFI OG KOSTUMER: Frederikke Dalum ROMANOVERSÆTTELSE: Agnete Dorph Stjernfelt DRAMATISERING: Anna Balslev og Simon Boberg DRAMATURG: Simon Boberg LYDDESIGN: Asger Kudahl LYSDESIGN: Christian Alkjær MEDVIRKENDE: Morten Hee Andersen

Kommentarer