DJÆVLENS LÆRLING - Heltemus Production...

Philip Engell er verdens artigste og høfligste dreng, der altid har styr på lektierne, er god mod andre og aldrig lyver. Men, pludselig en dag, ryger han ved en fejltagelse i helvede og står ansigt til ansigt med selveste Djævelen, som forveksler ham med skolens største bølle og tyran. Djævelen er døende og har lagt en plan for Philip; han skal være hans efterfølger…

Foto: Martin Mydtskov Rønne, Huset Mydtskov.

Langt derude på Refshaleøen, hvor selv Fanden for længst ville være vendt om, skyder et stort rødt cirkustelt op, hvor selveste Lucifer og hans nye lærling Philip huserer. ’Djævlens Lærling’, der bygger på Kenneth Bøgh Andersens populære fanatasyroman af samme navn, er produceret af Heltemus Production, der i sidste sæson imponerede med forestillingerne ’Into The Woods’ i Glassalen i Tivoli og rockoperaen ’American Idiot’ i Den Grå Hal på Christiania. Og ambitionsniveauet er stadig tordnende højt her med ’Djævlens Lærling’. Der er fuldt smadder på scenografi, kostumer og lysdesign, et imponerende stærkt hold på scenen og et utroligt velspillende orkester under kapelmester Mikkel Gomard. Det er umuligt ikke at have den dybeste respekt for hele foretagenet. 

Derfor er det også ekstra ærgerligt, at forestillingen desværre ikke kommer helt i mål. Indpakningen fejler som sagt ingenting, men historien og iscenesættelsen halter. Helt fra start har ’Djævlens Lærling’ mere end svært ved at komme i gang. Der er så meget historie vi skal have styr på, at det hele bliver for flimrende og fragmenteret. Men langsomt finder fortællingen sit tempo og vi får tid til at lære mere om Philip Engell, drengen der aldrig lyver. Han lærer hurtigt, at med sin nye liv som Djævlens Lærling, er det ikke udpræget let at være en god dreng. Og mens Philip forsøger at finde sin plads i helvede, går hans mor rundt derhjemme og synger ’Philip Kom Hjem’. Og her nærmer vi os endnu en af forestillingens akilleshæle. Både tekst og sange er først skrevet på engelsk, for derefter at blive oversat til dansk. Det giver desværre både replik og sangtekster en banalitet der gør, at det hele får klang af skolekomedie. Hele forestillingen får et underligt naivt udtryk, der ikke altid kan finde ud af hvilket ben den skal stå på. Og så er der så mange historier den gerne vil fortælle os, at det hele, specielt hen mod slutningen, bliver meget forhastet.  

Oscar Dietz vi kender fra Antboy filmene og som titelrollen i Billy Eliot musicalen på Det Ny Teater, er rørende fin som englen Philip der ender i helvede som Lucifers lærling og derfor skal lære at være ond. Han synger og danser sig sikkert igennem den store rolle. At rollens dramaturgi så ikke gør det særlig nemt for ham, gør det bare endnu mere imponerende. Det er ikke nogen spoiler, at den gode dreng, ender med at finde sin onde side frem. Det bliver faktisk så ondt, at Djævelen må bryde ind og minde ham om, at godt og ondt ikke kan eksistere uden hinanden. En dejlig og hjertevarm pointe, der desværre bliver forhastet igennem. 

Men der er bestemt også små perler i forestillingen, bl.a. Søren Hauch Fausbøll og Christina Elisabeth Mørkøre som henholdsvis Helvedes portner Skumleskæg og Djævlens kokkepige Ravine. Deres spirende kærlighed er både helt ustyrligt morsom og meget rørende i sangen ’Lige Begyndt’. Også Torben Zeller som døden Mortimer med den manglende tålmodighed, Mikkel Moltke Hvilsom som Djævlens sorte kat Lucifax og Kristian Jensen som Djævlens hund Grumske kommer langt ud over scenekanten og giver masser at grine af. Men allermest skinner dog Kasper Leisner som Djævelen, der langsomt mister sin livsgnist og kommer tættere på døden for hvert host. Hans Lucifer indeholder lige dele godt og ondt og skaber sympati op på allerbageste række. 

’Djævlens Lærling’ er altså en lidt spinkel historie i en imponerende indpakning og helt sikkert god underholdning for hele familie, der efterfølgende vil have en masse at tale om. Og så slutteligt lige et godt råd. Har du billet på tribunen, så husk en lille pude el. lignende. For efter 2t. og 40min. på de meget smalle bænke, må selv den mest velpolstrede numse værke.

’Djævlens Lærling’ spiller i det store røde telt på Refshalevej 167, lige over for det nye Reffen Streetfood og varer 2t. 40min. med pause. 

BASERET PÅ ROMAN AF: Kenneth Bøgh Andersen INSTRUKTØR: Peter Langdal MANUSKRIPT TIL MUSICAL: Mads Æbeløe og Philip LaZebnik MUSIK OG SANGTEKSTER: Madeline Myers OVERSÆTTELSE AF DIALOG: Peter Langdal OVERSÆTTELSE AF SANGTEKSTER: Helle Hansen SCENOGRAF: Eilev Skinnarmo LYSDESIGN: Michael Sylvest KAPELMESTER: Mikkel Gomard PRODUCENT: Heltemus Production ApS MEDVIRKENDE: Kasper Leisner, Oscar Dietz, Sofie Amalie Kronborg Christensen, Christina Elisabeth Mørkøre, Søren Hauch Fausbøll,  Mikkel Moltke Hvilsom, Kristian Jensen, Torben Zeller, Anne Suppli, Mikkel Vadsholt, Astrid Højgaard Lundgreen m.fl.

Kommentarer