VORT MISMODS VINTER - Husets Teater...

I ’Vort Mismods Vinter’ møder vi Adolf Hitler 10 meter under jorden, i førebunkerne under Berlin, de sidste 48 timer før hans selvmord. Fortid og nutid mødes i Andreas Dawes tekst og iscenesættelse i en undersøgelse af, hvordan magt og manipulation virker og hvor langt skridtet fra at tale hadefuldt om nogen til at slå dem ihjel egentlig er. 

Foto: Henrik Ohsten Rasmussen

’Det skete, og derfor kan det ske igen’ skrev Auschwitzoverleveren Primo Levi. Og det gør det. Lige rundt omkring os kommer højreradikale kræfter til magten, som om vi har glemt, eller som og vi vil glemme. Glemme ødelæggelserne, folkemordet, forførelserne og fortielserne. Og der sidder han så, Hitler i en dyb lænestol med sin bog ’Mein Kampf’ mellem hænderne. Han læser højt for os, fortæller os sin vej ind i ideologien, stiller os spørgsmål og forsøger at blive, om ikke forstået, så lyttet til. Alt i mens verden buldrer løs 10 meter over hovedet på os, og de allierede kæmper sig tættere og tættere på. 

Dan Zahle står helt alene på scenen med dramatiker og instruktør Andreas Dawes tekst. Han imiterer ikke Hitler i hverken udseende eller kropssprog til at starte med, men langsomt overtager Hitler figuren, for til sidst at stå med vandkæmmet hår, det lille overskæg og fuld uniform med skrårem og ridestøvle. Det er uhyggeligt hvor præcis og skræmmende Zahle er både i diktion og spil. Han er på, spændt som en flitsbue og hamrende intimiderende, når han indtager publikumsrummet med spørgsmål og små vittigheder. Og det er interessant at observere, hvordan publikum forsøger at undgå kontakten og spørgsmålene. Man han giver ikke op, hverken Zahle eller Hitler. Og hvilke historier han fortæller. Historier om, hvordan jøderne, når de havde været i ’bad’, stadig stod op, så tæt var gaskammeret pakket. De stod de, helt blå mens de i grupper krammede hinanden, så dem der skulle tømme kamrene måtte flå dem fra hinanden. 

Lige da jeg forlod teatret, havde jeg svært ved at finde hoved og hale i hvad jeg skulle tænke, føle og mene om forestillingen og hele set-uppet med Hitler i centrum. Og ca. halvvejs gennem forestillingen, tænke jeg hvad forestillingen ville have os på rækkerne til at mene og hvorfor. For jeg har ikke lyst til hverken at forstå Hitler, høre hans historier og kende hans bevægegrunde. Jeg væmmes, men forstår jo samtidig, at vi skal forsøge at forstå fortiden, for at ændre nutiden. For verden sidder i lort til halsen lige nu. ’Vi er hinanden. Jeg er jer og I er mig’ siger han, mens han gemmer sagsmapper, vidnesbyrd, ja hele historien under gulvtæppet, som om det aldrig er sket.

Med ’Vort Mismods Vinter’ slår AKUT360 og Husets Teater et slag for behovet for at forstå, for at kunne ændre på tingenes tilstand. Verden er fuld af små, magtliderlige tosser med en evne til at forføre. Lad os kæmpe for, at de ikke får plads igen.

’Vort Mismods Vinter’ er en co-produktion mellem AKUT360 og Husets Teater, spiller på Husets Teater til d. 9. februar 2019 og varer ca. 1t. 20.min uden pause.

DRAMATIKER OG INSTRUKTØR: Andreas Dawe SCENOGRAF: Julie Forchhammer LYDDESIGN: Gregers Kjar LYSDESIGN: Mikkel Jensen MEDVIRKENDE: Dan Zahle

Kommentarer