TISSEBYEN - THE MUSICAL - Fredericia Teater...

Med TISSEBYEN – THE MUSICAL viser Fredericia Teater, hvorfor de er i absolut toppen, når det handler om at producere musicals i Danmark. Det er en morsom, velspillet og velproduceret forestillingen, der nok næppe kommer til at sætte sig nogle synderligt dybe spor, men alligevel giver trækninger i smilebåndet.

Foto: Søren Malmose
Årtier med alvorlig tørke og global opvarmning har udtørret jorden. Vandmangel er et altoverskyggende problem, og befolkningen pålægges afgifter for at – ja, tisse. Alle toiletter ejes af et privat firma, som tjener en formue gennem bestikkelse, korruption og monopolisering af byens toiletter. Vi møder bl.a. den håndfaste overbetjent og hans assistent, som opretholder orden og sender de ulydige, dem der undlader at betale afgift og tisser i bukserne, til Tissebyen. Hvor denne by skulle ligge ved ingen rigtig, men et rart sted er det i hvert fald ikke. Ved Offentlig Facilitet nr. 9 møder vi Frk. Møntfod, hendes assistent Bobby Stærk og alle byens fattigste stakler i kø til en tissetur – når de altså har samlet mønter nok til at betale.  Et oprør ulmer, en umulig forelskelse synes uundgåelig, og en kamp for retten til at tisse i frihedens navn bliver en bærende nødvendighed.

Musicalen URINETOWN – THE MUSICAL startede sit liv off-Broadway og fik derefter premiere på Broadway i 2001. I Danmark har forestillingen tidligere været spillet på Væksthuset på Gladsaxe Ny Teater, til Show Case på Fredericia Teater (i uddrag) og hos Teater Gorgerne på Portalen i Greve. Det er altså ikke en forestilling, der har levet det store liv i Danmark, inden Fredericia Teater nu har taget den op og sætter den på plakaten med titlen TISSEBYEN – THE MUSICAL i Mads Æbeløes ganske udemærkede oversættelse. 

TISSEBYEN – THE MUSICAL er en rablende van(d)vittig historie, der er pakket ind i flotte musikalske arrangementer og sangnumre, skøre replikker og endnu flere skøre karakterer. Fredericia Teater har da også hele sit faste ensemble på scenen med et par enkelte gæstespillere. Og alle får de virkelig lov til at bevise at de mestrer både sang, dans og ’kommedie’ til perfektion. De springer mellem roller og skifter nærmest karakterer midt på scenen. Diluckshan Jeyaratnam leverer en stærk præstation som forestillingens helt Bobby Stærk, der starter oprøret med kravet om gratis tisning til alle. Han stoppede nærmest forestillingen i starten af andet akt med gospelnummeret ’Løb frihed, løb’. Bjørg Gamst er næsten irriterende sød som Lille Sally der, sammen med Lars Mølsteds Overbetjent Strunk, agerer fortællere, samtidig med, at de aktivt indgår i handlingen. Maria Skuladottir får lov til at synge igennem som den strikse Tissekone Mona Møntfod med en noget blakket fortid. Kim Leprévost er skurken Troels R. Tårnhøj. Han mangler måske lidt pondus og slagkraft i første akt, men indhenter det fint efter pausen med det ultimative skurkenummer ’Vær ik’ kaninen’. Forestillingens største gevinst er Frederikke Maarup Viskum som skurkens datter Håb Tårnhøj, der forelsker sig i oprøreren Bobby Stærk. Hun formår at gøre den naive direktørdatter virkelig morsom samtidig med, at der ligger en tydelig bund i karakteren. Omkring dem farer Kim Ace Nielsen, Thomas Jensen, Mads Æbeløe Nielsen og Cecilie Thiim i et væld af knap så nuancerede karakterer. 

Forestillingen er en rigtig musicalfarce, hvor både musik og replikker konstant refererer andre forestillinger og stilarter samtidig med, at den forsøger at fortælle en ganske nuanceret historie om overforbrug og ressourcespild. Det bliver rigtig interessant, når de onde viser sig slet ikke at være så onde alligevel og at det gode ikke altid er det bedste. Det er et spændende tvist på historien, der desværre drukner i lidt for meget pjat og ballade. Michelle Tattenbaums iscenesættelse er flot og får det bedste frem i samtlige medvirkende, men mangler dybde. Kim Ace Nielsen nøjes ikke med at medvirke i forestillingen, men har også koreograferet den. Det har han gjort med sikker hånd og et blik for detaljen, der får tissetrang til at rime på Riverdance. 
TISSEBYEN – THE MUSICAL er godt 20 år gammel, men falder alligevel lige ned i samtidens debat om klima, (over)forbrug og grådighed. Hvor stort et aftryk den kommer til at sætte er derimod tvivlsomt. Men er man til et godt grin og lækker musik, så er turen til Fredericia ingenlunde spildt.

TISSEBYEN – THE MUSICAL spiller på Fredericia Teater til d. 4. maj 2019 og varer 2t.15min inkl. pause.

MUSIK: Mark Hollmann MANUSKRIPT: Greg Kotis INSTRUKTØR: Michelle Tattenbaum KOREOGRAF: Kim Ace Nielsen OVERSÆTTELSE: Mads Æbelø Nielsen KAPELMESTRE: Thomas Møller & Martin Konge SCENOGRAF: Nevena Prodanovic KOSTUMEDESIGN: Anna Juul Holm LYSDESIGN: Martin Jensen & Mike Holm DIGITALT DESIGN: Ane Nejsum LYDDEISGN: Peter Løvenhardt, Tim Høyer & Anders Dalmose MEDVIRKENDE: Diluckshan Jeyaratnam, Frederikke Maarup Viskum, Kim Leprévost, Maria Skuladottir, Bjørg Gamst, Lars Mølsted, Kim Ace Nielsen, Thomas Jensen, Mads Æbeløe Nielsen & Cecilie Thiim

Kommentarer