TOVES VÆRELSE - Folketeatret...

Da TOVES VÆRELSE spillede første gang i 2016, strømmede publikum til. Så nu har Folketeatret det fortættede ægteskabsdrama på scenen igen, lige til at kickstarte Tove-feberen på ny. 

Foto: Thomas Petri
I TOVES VÆRELSE møder vi Tove Ditlevsen i sit fjerde ægteskab med journalisten og chefredaktøren Victor Andreasen. Et ægteskab der bevæger sig mellem styrtende sammenbrud og lykke. Hun søger lindring i stofferne, han i sine unge elskerinder, mens de er låst fast i skiftevis begær, had og afsky. I Jakob Weis tæt på geniale dramatisering, er det svært at afgøre, hvad der er fakta og hvad der er fiktion, præcis som det var med Tove selv. 

Det er fortættet kammerspil af Strindbergske dimensioner, når de stridende parter tørner sammen med Klaus Rifbjerg som stakkels mellemmand. Paprika Steen vakler i første akt konstant på afgrundens rand, skrøbelig og fuld af angst for at blive reddet, samtidig med at hun spyr den ene ondskabsfuldhed ud efter den anden, som den drage der bor i heksens hule ryg i Ditlevsens digt ’Heksen’ fra 1963. Samtidig kryber de lange skygger sig ind på hende, hendes mor manifesterer sig i husholdersken Fru Andersen og et forskræmt barn med store øjne kravler sig ind på hende. Det er en skuespillerpræstation af de helt store. 
Lars Brygman rammer plet som den ondskabsfulde, liderlige ægtemand, der ikke kan finde sig til rette i sin kones succes, og ikke kan leve hverken med eller uden hende. Når han i andet akt planter tanken om selvmord i Toves bevidsthed, ved vi, han vinder. Eller gør han? For der er vel i virkeligheden ingen vindere eller tabere i TOVES VÆRELSE, men i stedet to forkrampede sjæle, der forsøger at finde hinanden. 
Kasper Leisner har overtaget rollen som den unge Klaus Rifbjerg, der ender i den ydmygende rolle som boksebold mellem de to kæmpende. En rolle Andreas Jebro spillede tilbage i 2016 med ungdommelig uskyldighed og helt ægte indignation. Det samme gør Leisner, og måske endda med endnu mere dybde i den ellers ikke særligt nuancerede persontegning af modernisten Rifbjerg. 
Også Bente Eskesen er ny i forestillingen, hvor hun dukker op som den skræmmende underspillede husholderske Fru Andersen i første akt og som afdelingssygeplejersken på den lukkede afdeling, hvor Tove er indlagt i andet akt.  

Jakob Weis formår i sin dramatisering at få det bedste frem i fortællingen. Selvom der er mange, mange ord i TOVES VÆRELSE, er ikke mange af dem overflødige. Toves dæmoner får lov til at leve og ligheden mellem ’sjove Tove’ og ’syge Tove’ tegnes smukt op, så vi ikke kan undgå at blive rørt. 
Kasper Wilton har overtaget dramatiseringen for Vibeke Wrede til genopsætningen. Han har strammet, fortættet og forstærket den allerede flotte iscenesættelse. 
Stine Martinsen har skabt en flot og overraskende scenografi, der hjælper den fortættede stemning endnu mere på vej, når Toves verden gang på gang rystes i sin grundvold. 

TOVES VÆRELSE er mesterligt teater og et absolut must-see. Forestillingen spiller på Folketeatret til d. 16. maj 2019 og varer 2timer inkl. pause. 

DRAMATIKER: Jakob Weis INSTRUKTION: Kasper Wilton SCENOGRAF: Stine Martinsen VIDEODESIGN: Signe Krogh LYSDESIGN: Lars Schou LYDDESIGN: Steen Larsen MEDVIRKENDE: Paprika Steen, Lars Brygmann, Kasper Leisner, Bente Eskesen, Nora Klarskov/Holly Lars Bjarke

Kommentarer