DANCE OF THE VAMPIRES - Det Ny Teater...

Det Ny Teater har bloddryppende vampyrmusical på plakaten med gysersatiren DANCE OF THE VAMPIRES, der desværre aldrig bliver hverken rigtig sjov eller rigtig interessant. 

Foto: Miklos Szabo

DANCE OF THE VAMPIRES foregår dybt inde i Transsylvanien. Den sandhedssøgende professor Abronsius og hans unge, kejtede assistent Alfred ankommer til en lille by, fast besluttede på at bevise, at vampyrer eksisterer. De bliver indkvarteret på byens kro, der drives af den lidt for dameglade krovært Chagal, hvis unge datter Sarah, Alfred staks falder for. Og hun falder også for Alfred, men samtidig er hun også svært tiltrukket af den mystiske Grev Krolock og kan ikke sige nej, da han inviterer hende til bal på slottet. Kan professoren og Alfred nå at redde hende, inden nattens ekstase bryder løs og vampyrernes dans begynder?

Musicalen bygger på Roman Polanskis kultfilm ’The Fearless Vampire Killers’ fra 1967, er skrevet af Michael Kunze og har musik af komponisten Jim Steinman, der har skrevet og produceret for stjerner som Meat Loaf, Celine Dion, Barbara Streisand og Bonnie Taylor. DANCE OF THE VAMPIERES havde premiere i Wien i 1997, instrueret af Roman Polanski selv, siden har den været spillet rundt omkring i verden, bl.a. i Frankrig, Tyskland, Japan, Rusland, Finland og på Broadway.

Det Ny Teater har sat alle sejl til og fået en visuel lækkerbisken ud af et ikke særlig spændende manuskript. Det hele emmer af tysk humor, der er virkelig svær at oversætte. Engelske Paul Farnsworth har begået en velfungerende scenografi og nogle farvestrålende kostumer, der virkelig ikke rimer på ’less is more’, man mærker Daniel Bohrs sikre og erfarne iscenesættelse og i orkestergraven sidder et virkelig velspillende orkester under sikker ledelse af Per Engstrøm. Men det redder desværre ikke forestillingen i land. Musikken er forglemmelig, teksterne mere end banale og forestillingens sange føles uendeligt lange. Når den eneste sang der har hægtet sig på ens hjerne, når man forlader teatret, er en ny udgave af Bonnie Taylor hittet ’Total Eclipse of The Heart’ i en lidt flad udgave, er det ikke godt nok. Og det er virkelig ikke fordi, forestillingen ikke prøver. Samtlige medvirkende tramper igennem og synger deres hjerter ud. 

Bedst er forestillingen, når de to vampyrjægere er på scenen, men også her mangler historien flere gange fremdrift og forestillingen en dramaturgi. Kim Hammelsvang Henriksen får ellers virkelig lov til at bevise sit komiske talent i rollen som den fjollede professor og Søren Torpegaard Lund debuterer med et brag som den kejtede og forelskede assistent Alfred, og endda med aftenens smukkeste sang. Peter Jorde beviser igen, at han besidder en vidunderlig sangstemme og han formår da også at bære figuren, den grumme Grev Krolock med dejlig sarkastisk patos. Monica Isa Lund er bedårende yndig og ungpige-sexet som den uskyldige Sarah der forelsker sig i Alfred, men samtidig lader sig drage af greven og hans sang. Jesper Asholt er den dameglade krovært Chagal og gør hvad han kan med figuren, der flere steder forsvinder ind og ud af forestillingen på forgodtbefindende. Det samme kan desværre siges om Charlotte Guldberg og Julie Steincke. De er sjove og forstår at spille på den komiske timing. Deres roller yder dog ikke deres hårde slid retfærdighed. 

Foto: Miklos Szabo

Det er desværre generelt med DANCE OF THE VAMPIERES, at selvom den er visuelt virkelig flot og vel iscenesat, så står historien for stille og forestillingen går i stå, mens det virker som om de medvirkende træder vande alt hvad de kan i en døsig dej af en forestilling. Jeg beundrer Det Ny Teaters mod til at tage chancer i en tid hvor hver eneste plads i salen helst skal sælges, for at maskineriet kan køre rundt. Men her havde jeg nok foretrukket et sikrere valg som enten Mel Brooks tossede YOUNG FRANKENSTEIN eller ROCKY HORRER SHOW. 

DANCE OF THE VAMPIRES spiller på Det Ny Teater til og med d. 9. april 2020 og varer ca. 2t. 45min inkl. pause.

MANUSKRIPT & SANGTEKSTER: Michael Kunze MUSIK & YDERLIGERE MATERIALE: Jim Steinman ORKESTRERING: Steve Margoshes ISCENESÆTTELSE: Daniel Bohr SCENOGRAFI: Paul Farnsworth LYSDESIGN: Jason Taylor LYDDESIGN: Richard Sharatt OVERSÆTTELSE: Karen Hoffmann MEDVIRKENDE: Peter Jorde, Kim Hammelsvang Henriksen, Monica Isa Andersen, Søren Torpegaard Lund, Jasper Asholt, Julie Steincke, Anders Bilberg, Henrik Lund, Charlotte Guldberg, Jonas Surballe Christensen mfl. 

Kommentarer