DEN SKALDEDE FRISØR - One And Only Musical Teater...

Ida er frisør. Hun har mistet alt sit hår efter kemo, og hendes mand Leif er hende utro med Tilde nede fra bogholderiet. Phillip er direktør og har mistet sin kone ved en ulykke og er sikker på, at hans liv er forbi. Benedikte, hans irriterende svigerinde, vil dog meget gerne frelse ham.  Så det hele er lidt rodet, nu hvor de alle sammen skal til bryllup i Italien, hvor Philips søn Patrick og Idas datter Astrid skal giftes. Og så begynder det hele for alvor!

Foto: Miklos Szabo

Der er en tendens på den danske musicalscene for tiden, med at bruge film, bøger og tv-programmer som forlæg til at skabe musicalforestillinger. Vi ser det bl.a. i DEN EVIGE ILD på Bellevue Teatret, VILD MED DANS på Østre Gasværk Teater og FLASHDANCE og DIRTY DANCING af One And Only Musical Teater, der også står bag DEN SKALDEDE FRISØR, der bygger på Susanne Biers film af samme navn. Og selvom jeg må indrømme,  at jeg har svært ved at se behovet for de utallige musicalversioner af film, så må jeg samtidig indrømme, at jeg gik glad og positivt overrasket fra DEN SKALDEDE FRISØR.

Norske Frede Guldbrandsen har iscenesat med charme og humor og har forstået at få det bedste frem i samtlige medvirkende. Enkelte steder kammer forestillingen over og bliver lidt for meget folkekommedie og for lidt alvor. Men der er også momenter af ømhed og store følelser. Bliver der til tider sunget og danset for meget og spillet for lidt? Bestemt. Men DEN SKALDEDE FRISØR er alligevel en festlig og hjertevarm forestilling, der gør, at man forlader salen let om hjertet og med et smil på læben. 

Scenograf Benjamin la Cour har skabt en smuk og effektiv scenografi, der gennem videoprojektioner tager os igennem et regnfuldt og blæsende København, parcelhuskvarteret, på hospitalet, op i himlen med et fly og til den yndigste citronlund i Italien. De naturalistiske animationer matcher den imponerende ramme af lysende citrusfrugter scenen er omkranset af. Det ene øjeblik er vi på lægens kontor, hvorpå danserne øjeblikket efter danser rund omgivet af måger og det karakteristiske mønster fra det ærkedanske mågestel. Det er superfint løst og man kan ikke undgå at komme til at smile af alle de strålende farver og sjove kostumer.

Foto: Miklos Szabo

Xenia Lach-Nielsen er en af de bedste musicalsangere vi har herhjemme og hun formår da også både at synge og spille frisøren Ida med så meget overskud og sødme, at vi på rækkerne bare må holde af hende og heppe på hende i hendes kamp mod sygdom og sin uduelige og utro ægtemand. Niels Olsen er den rige forretningsmand Philip der, efter tabet af sin kone, er blevet vred på hele verden. Hans portræt af figuren i forestillingens første del er karikeret og fladt som et 2D-print. Man som forestillingen skrider frem, der kommer mere kød på historien og hans Philip blødes op af den sydlandske sol og Ida, bliver hans spil også kun bedre og bedre. 

Men jeg er måske faktisk nok den eneste i hele verden, der ikke er synderligt imponeret af Bodil Jørgensens portræt af den hæslige svigerinde Benedikte. Figuren bliver alt for endimensionel og højtrystet.  Og selvom hendes samspil med den mopsede teenagedatter Alexandra - fint spillet af Nanna Rossen vi også kender fra den danske sceneversion af Hairspray - fungerer upåklageligt, kan det ikke lade være med at gibbe i mig, når hun fx kalder datteren en fed luder-ko fra Nord Vest. Der er noget i lige den del af historien, der rimer rigtig dårligt her i 2020. Måske fordi datteren aldrig får taget det endelige opgør med sin tåkrummende pinlige og gennemført ulidelige mor, desværre. 

Maria Lucia Heiberg Rosenberg er både sympatisk, sød og velsyngende som Idas datter Astrid, der skal giftes med Philips søn Patrick. Alligevel er det lidt underligt at skulle abstrahere fra hendes tydelige graviditet, når hun skal forestille nærmest lige at have mødt sin udkårne Patrick og de stadig ikke har ’fuldbyrdet’ deres forhold. Men det tager vi med, for synge og spille kan hun. Og det samme må siges om Silas Holst i rollen som sønnen Patrick, der har svært ved at stå ved sig selv og ikke helt kan finde ud af, hvad han føler. For selvom han elsker Astrid, så er ægteskabet en flugt fra nogle følelser, han har svært ved at slå ned. Og da han møder barndomsvennen Alessandro, fint og rørende portrætteret af Jakob Fauerby, falder det hele på plads, men desværre først aftenen før brylluppet. Når de to endelig overgiver sig til hinanden, går der Vild Med Dans i den – på den smukkest tænkelige måde. Parret vandt i 2019 Vild Med Dans sammen, som det første mand-mand dansepar i programmets historie. Og selvfølgelig skal det bringes med over i musicalen her. I en smuk og rørende tango fik vi pause fra det tyktflydende folkekommedieelement forestillingen ellers emmer lidt vel rigeligt af. Silas Holst bliver kun bedre og bedre og han er et af forestillingens stærkeste kort.

Foto: Miklos Szabo

Thomas Helmig har stået for musikken, der glider ned som det letbenede feel good pop, den er. Det er ikke mange af sangene, der her efterfølgende har bidt sig fast, men de matcher forestillingens farvestrålende æstetik ganske fint. 

Så hvad skal man gøre, når livet giver en citroner? Man skal lave limonade af dem og nyde den under sydens sol i selskab med DEN SKALDEDE FRISØR.

DEN SKALDEDE FRISØR spiller i Falkoner Salen frem til d. 17. april og i Musikhuset Aarhus fra d. 24. april til d. 17. maj 2020 og varer 2t. 40min. inkl. pause.

MANUSKRIPT: Anders Thomas Jensen & Susanne Bier MUSIK: Thomas Helmig INSTRUKTØR: Frede Guldbrandsen KOREOGRAFI: Anja Gaardbo ARRANGØR & KAPELMESTER: Joakim Pedersen SCENOGRAF: Benjamin la Cour LYSDESIGN: Ulrik Gad LYDDESIGN: Frank Grønbæk VIDEODESIGN: Benjamin la Cour & Ja Film MEDVIRKENDE: Xenia Lach-Nielsen, Niels Olsen, Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Bodil Jørgensen, Jakob Fauerby, Benjamin Boe Rasmussen, Frederikke Vedel, Nanna Rossen, Henrik Launbjerg, Line Krogholm, Johanne Milland, Jeff Schjerlund, Patrick Terndrup, Patricia Tjørnelund, Ilang Lumholt, Sara Broberg Jönsson, Asta Gaardbo, Lea Simonsen, Adam Gregersen, Mads Kronemand, Kasper Hjortshøj og Anna Clara Sachs Leschly

Kommentarer