SAFE SPACE - Future V/Teater V...

Efter en meget lang og ufrivillig pause, har jeg endelig været i teatret igen; hjemme ved mit spisebord foran min computer. SAFE SPACE fra Teater V er en forestilling spillet på zoom, en forestilling skabt til det digitale rum

Foto: Pressebillede

Teater V i Valby har som de første, på bagkant af lockdown og Corona, skabt et online scenerum med fokus på det de kalder Digiteater med nye dansk Digidramatik på ’scenen’. Formatet er blevet døbt FUTURE V og den første forestilling har fået titlen SAFE SPACE. Man tilgår forestillingen ved at logge på det zoomlink, man modtager, når man har købt billetter til forestillingen. Her mødes tilskuerne i en virtuel foyer, hvor de forskellige funktioner på skærmen introduceres. Som tilskuer kan man frit vælge om man vil have sit webcam tændt eller slukket under forestillingen. Mikrofonen mutes automatisk ved forestillingens start. 

23-årige Ene har sin egen livestream. Her fortæller hun om sig selv og sin hverdag i en søgen efter fællesskab. Men i aften er det anderledes. Ene har valgt et mere intimt forum, der kræver særligt link for at kunne deltage. Hun har fundet en brunlig konvolut i sin postkasse, uden afsender og med et ubehageligt indhold. Hun er utryg og har brug for vidner. Og så afslører jeg ikke mere, for resten af historien skal opleves.

Nanna Berner har skrevet en intens og spændende tekst, der hele tiden tager tilskueren nye steder hen. Og alle fem medvirkende spiller fængslende godt i Pelle Koppels iscenesættelse. Konceptet Digidrama brillerer ved ikke bare at være filmet teater, men skabt til skærmen. Det gør det nemmere at holde fokus. Men jeg må indrømme at jeg nogle gange, specielt i starten af forestillingen, kom til at zone ud og tabe koncentrationen. Teksten bliver for teatral i forhold til det minimale spil foran de små kameraer. Men langsomt ruller historien sig ud med det ene moment af suspense efter det andet; en vaskeægte thriller. Og jeg endete da også med at sidde på kanten af min stol med tårer i øjnene. 

SAFE SPACE er en ensembleforestilling og alle fem medvirkende formår virkelig at levere foran kameraerne. Men jeg bliver nødt til at fremhæve Mathias Bøgelund som det sitrende vrag, der er Enes barndomsven Luka. Sitrende og ødelagt afslører han endelig sine følelser for hende, så jeg måtte holde vejret. Også Theresa Hedelund som Asta leverer en fuldstændig forrygende præstation. Hun har taget et spændende karaktervalg, der egentlig ikke burde fungere på en lille skærm, men alligevel lykkes 100 procent. 


Foto: Karina, En Tur i Kulturland

Jeg vil for altid foretrække at være fysisk til stede i teaterrummet, hvor jeg kan glide ned i sædet i mørket og have skuespillerne helt tæt på. Men det er samtidig sjældent, at man kan tage i teatret i ført nattøj, mens man spiser sushi og drikker bobler. Sådan overværede jeg SAFE SPACE - og det var ganske okay. 

Konceptet Digidrama består første prøve, om end der stadig er et stykke vej hvis det skal virke og fange helt optimalt. Jeg glæder mig til at følge udviklingen. Tak for ideen og udførelsen til Pelle Koppel og hele holdet. 

SAFE SPACE spiller til i dag, d. 6. juni 2020. En forestilling kl. 17.00 og en kl. 20.00 og billetterne kan købes her. Forestillingen varer ca. 55 min. uden pause. 

KONCEPT OG ISCENESÆTTELSE: Pelle Koppel MANUSKRIPT: Nanna Berner BEARBEJDELSE: Pelle Koppel DRAMATURG & KUNSTNERISK PRODUCER: Emil H. Christiansen LYDDESIGN: Marcus Aurelius Hjelmborg FORESTILLINGSLEDER: Pernille Rosa Thomsen TEKNISK AFVIKLING: Baldrian Sector LYD – OG VIDEOTEKNIKER: Søren Knud Christensen VIDEOTEKNIKER: Alex Christoffer Rasmussen MEDVIRKENDE: Filippa Suenson, Lucia Vinde Dirchsen, Mathias Bøgelund, Theresa Hedelund & Mette Maria Ahrenkiel

Kommentarer