DANNER Lydrum - Teatergrad...

I sommeren 2019 spillede Det Flydende Teater og Teatergrad forestillingen DANNER på Furesøen. Forestillingen skulle have haft repremiere på Dannerhuset d. 8. marts 2021, men måtte aflyses pga. de gældende COVID19-restriktioner. I stedet er forestillingen blevet en lydrumsforestilling, der guider tilhøreren rundt blandt udvalgte lokationer i Københavns Indre By. En anderledes og sanselig teateroplevelse, der, når teknikken virker, er et glimrende alternativ, når nu vi ikke kan mødes i teatersalens mørke.

Foto: Per Morten Abrahamsen

Louise Christine Rasmussen fødes i rendestenen og ender med at blive en af de danske kvinder, der har sat det mest markante aftryk på eftertiden. Tidens normer giver hun fanden i, og hun insisterer på at være et frit handlende og tænkende individ. Og så elsker hun to af landets mest magtfulde mænd, avisudgiveren Carl Berling og Kong Frederik 7. Avisudgiveren får hun barn med. Kongen bliver hun gift med. Og arven efter hende lever endnu. 

Teatergrad er et byrumsteater og er kendt for deres publikumsinvolverende forestillinger. ’Når livet giver dig citroner, så lav lemonade’ siger et gammelt ordsprog. Og det må man i den grad sige, at Teatergrad gør med lydrumsforestillingen DANNER. Når nu vi ikke må ses i teatersalen, eller samles andre steder, er en lydrumsforestilling man kan gå helt alene, et spændende alternativ. På en smuk, men kold marts dag, tog jeg mine gode vandresko på og en ekstra tyk trøje under jakken, for at gå turen i selskab med mig selv, Louise Rasmussen og hendes mænd. Forestillingen tilgås ved at hente appen Teatergrad, trykke sig ind på forestillingen og downloade turen – appen er gratis, men adgang til forestillingen koster 89 kr., der betales i appen.

Teaterleder Christine Worre Kann har designet turen og er også vores guide på turen. Med hendes rolige stemme i ørerne, er vi i trygge hænder, hele forestillingen igennem. Gåturen starter ved Louise Rasmussens første hjem i Ny Vestergade, lige overfor Nationalmuseet. Her er ingen marmorplade på væggen, eller en flot statue, der minder os om, at her boede en af vores mest betydningsfulde kvinder. ’Jeg er alle kvinder, jeg er datter, jeg er mor, jeg er horeunge, danserinde, Askepot, elskerinde, madonna, luder (…). Jeg kan være alle kvinder i alle tider, men jeg vil gerne være fri af dem alle, jeg vil gerne være Danner, Grevinde Danner, NU.’ Sådan præsenteres hun, Louise Rasmussen. Videre går turen til Hofteatret ved Christiansborg Ridebane, hvor Louise træder sine barnesko på balletskolen. Forbi de fine og flotte lejligheder og palæer, hvor det fine borgerskab boede og hvor Louise til et selskab første gang møder avisarvingen Carl Berling. Over Lille Langebro, til Christianshavn og Knippelsbro, forbi Holmens Kirke og Christiansborg Slotsplads, for at krydse Ørstedsparken og ende ved Dannerhuset.

Min oprindelige plan var, at jeg ville have gået turen en solrig formiddag inden arbejde. Men teknikken spændte ben og jeg endte med at gå turen sidst på eftermiddagen i stedet. I dagens sidste solstråler fik jeg lov til at se hvor smuk København er fra steder og vinkler, hvor jeg ikke normalt plejer at kigge. Og det er virkelig en af forestillingens styrker, at historien om Grevinde Danner fortælles og opleves lige der, hvor den oprindeligt udspandt sig. 

Foto: Karina Dahl

Lydbilledet er velinstrueret- og produceret, de medvirkende skuespillere spiller med indlevelse og Marie Louise von Bülows musik er fuld af styrke og karakter. Der er dog steder på ruten, hvor man står stille længe og lytter. Det betød bl.a. at jeg stod og hoppede på stedet ved Holmens Kirke for at holde varmen og fik mange lange blikke fra forbipasserende. Og ved foden af rytterstatuen på Christiansborg Slotsplads havde jeg en akavet samtale med to søde kvindelige betjente, der lige ville høre om jeg var okay. De havde nemlig lige uddelt et par bøder til at par unge mænd, der havde slået sig ned på pladsen med en kæmpe transportabel højtaler, der kunne spille hele København K. op. Det betød også, at fortællingen om Louise og hendes forhold til Kong Frederik d. 7. fik et smukt, underliggende lydbillede af Sunshine Reggae af Laid Back. 

Har man tidligere set DANNER på enten Furesøen eller i Dannerhuset, er der ikke meget nyt under solen. Historien og musikken er den samme. Men oplevelsen med DANNER som lydrumsforestilling ville jeg alligevel ikke have været foruden. For turen giver denne lettere ufortalte del af danmarkshistorien vinger at flyve på. 

DANNER Lydrum er til dig der trænger til at se København fra en anden vinkel og mærke historiens vingesus, mens du får gået nogle gode skridt. Men husk den ekstra varme jakke, huen og de tykke vanter, for det kan nemt blive en kold fornøjelse, specielt når foråret nu lader vente på sig. Og så håber jeg, vi snart kan ses i teatersalen igen. 

DANNER Lydrum er en lydrumsteaterforestilling, der guider publikum rundt langs en rute i Indre By og på Christianshavn. Turen er ca. 5 km lang og med stop varer forestillingen ca. 1t.45min. 

Instruktør: Pelle Nordhøj Kann Musik og sangtekster: Marie Louise von Bülow Manuskript: Line Mørkeby Turdesign: Christine Worre Kann Lyddesign: Emil Bøll Grafik/app: Nethe Ellinge Medvirkende: Lise Lauenblad, Rolf Hansen, Brian Hjulmann, Anne Gry Henningsen, Sune Kofoed, Sandra Yi Sencindiver & Pelle Nordhøj Kann Musikere: Marie Louise von Bülow og Karen Duelund Guastavino Guide og fortæller; Christine Worre Kann
 

Kommentarer