SANDHED OG KONSEKVENS - Teatret ved Sorte Hest...

Der er tåkrummende pinlig parmiddag på Teatret ved Sorte Hest. Ikke ligefrem Lars Noréns skarpeste tekst, men nok med de fire skarpeste skuespils præstationer du kommer til at se i denne sæson. 

Foto: Robin Skjoldborg

I forestillingen SANDHED OG KONSEKVENS af den svenske dramatiker Lars Norén på Teatret ved Sorte Hest, mødes vi i centrum af alle ægteskabers mest komiske og allermørkeste kampplads: Parmiddagen. Når sandhederne om søstrene Julie og Elisabeth blandes med en tilpas mængde alkohol og skeletter fra fortiden, får deres ægtefæller Jens og Michael – og ikke mindst den tamme undulat Benny – tilværelsens brutale konsekvenser at føle på krop og sjæl. Det der skulle have været en almindelig fødselsdag i familiens skød, udvikler sig hurtigt til et blodigt opgør om kønsroller, barnløshed og kuldsejlede skæbner. De to søstre Julie og Elisabeth og deres respektive ægtefælder mødes til Elisabeths 50 års fødselsdagsmiddag. Ginnen kommer på bordet og sluserne åbnes…

SANDHED OG KONSEKVENS er ikke en af Noréns skarpeste tekster. Og måske er teksten og dens temaer heller ikke ligefrem ældet med ynde. Men hvor er man dog alligevel godt underhold de ca. 2 timer og 30 min. forestillingen varer. Alle fire spillere formår at levere en troværdig karakter under al den sorte humor og sarkasme, teksten smider i hovedet på os. Niels Ellegaard er den perfekte tøffelhelt af en mand, der pakker taskerne og truer med at flytte, hver gang tingene brænder på. Anette Støvelbæk er rørende fin som søsteren Julie, der har skudt papegøjen, med den rige mand og det store hus. Men er hun nu også så lykkelig, som hun giver udtryk for at være? Peter Oliver Hansens machomand er så voldsomt provokerende, at det er svært endeligt at få ondt af ham, når facaden krakelerer. Og så er der Sarah Boberg som fødselsdagsbarnet Elisabeth, der har så utrolig svært ved livet, at det nødvendigvis må gå ud over de mennesker der er tættest på hende. Jeg har aldrig set Boberg stærkere og mere troværdig. Wow. 

Maria Vinterberg har endnu engang iscenesat, så det absurde iscenesættes så det nærmest fremstår naturalistisk. Og på tilskuerrækkerne krummer vi tæer og bider tænderne sammen over optrinnene på scenen, til vi må knække sammen af grin, for ’sagde de virkelig det…?’. Vinterberg er en af de dygtigske iscenesættere vi har herhjemme, når det kommer til absurd teater. Hun har en fænomenal evne til at få teksten til at give mening og stå lysende klart for os.

Alle de resterende forestillinger i spilleperioden er bragende udsolgte. Men hvis du er til kulsorte og absurde parmidddage, burde du unde dig selv at forsøge at få fat i en billet alligevel. For hvilket selskab man dog ender i, hvis det lykkes. SANDHED OG KONSEKVENS spiller på Teatret ved Sorte Hest frem til d. 3. december 2021 og varer ca. 2t. 30min. inkl. pause. 

TEKST: Lars Norén OVERSÆTTELSE: Vibeke Bjelke ISCENESÆTTELSE: Maria Vinterberg SCENOGRAFI: Marianne Nilsson LYSDESIGN: Lasse Svarre Christiansen MEDVIRKENDE: Niels Ellegaard, Anette Støvelbæk, Peter Oliver Hansen & Sarah Boberg

Kommentarer