SHE LOVES YOU - Nordic Musical Partners og Mikkel Rønnow Musicals...

Musicalen SHE LOVES YOU har været længe undervejs. Nu spiller den i Tivolis Koncertsal. Det er blevet en forglemmelig affære, der slår endnu et søm i kisten til genren ’jukebox-musicals’.

Foto: Søren Malmose

Kærlighed er omdrejningspunktet for musicalen SHE LOVES YOU. Den store, den nye, den gamle, den ødelæggende og den opbyggende kærlighed. Tre historier om tre par og deres kærlighed til hinanden, fletter sig ind i hinanden. Anna (Birgitte Raaberg) og Peter (Karsten Jansfort) fandt sammen i aktivismen for fri kærlighed og mod krigen i Vietnam. Nu er hendes hjerte slidt ned og pludselig har livet en udløbsdato. Louise (Maria Lucia) er Anna og Peters adoptivdatter, designer og kæreste med sygeplejersken Sara (Rikke Hvidbjerg). Snart skal de være forældre, men er Louise klar til det? Og så er der Daniel (Mikkel Hoé Knudsen) og Molly (Johanne Milland). Daniel er søn af Anna og Peter, han kæmper med studierne. En dag møder han Molly og forelsker sig hovedkulds i hende. Men hun er allerede kærester med Daniels bedste ven. 

Oplægget til historien er egentlig ganske fint, men kommer desværre aldrig rigtig ud over rampen. Det skyldes delvis de ikke særligt mundrette replikker skuespillerne kæmper med og alle de mange Lennon McCartney sange, der presses ned over historien. SHE LOVES YOU er endnu en af de utallige jukebox-musicals, der skyder op overalt i disse år. Og den er endnu et eksempel på, at genren er utrolig svær at få til at fungere. Med en spilletid på ca. 2t. 45min. trækkes vi igennem over 40 af Lennon og McCartneys største hits samtidig med, at historien skal binde et utal af ender. Bedst når vi tror forestillingen slutter på et smukt højdepunkt med ’Let it be’ og noget der ligner ægte følelser, skal vi igennem 3 sange yderligere før det hele slutter. Det hele kommer til at virke forhastet og forjaget og alligevel utroligt langt.  Scenografien og kostumerne af Morgan Large er virkelig uskønne og ikke på det niveau vi ellers ser på musicalscenerne for tiden. Og i lystårne i siden af scenen hænger ensemblet i seler mens de lytter. Men hvorfor? 

Alt er dog ikke skidt. Johanne Milland og Mikkel Hoé Knudsen som de unge og nyforelskede Molly og Daniel får forestillingen til at leve, når de er på. Han med store, bedrøvede dådyrøjne og en imponerende sangstemme og hun med en naturlighed i sit spil, der får de stive replikker til at bløde op. Rikke Hvidbjerg er velsyngende som den gravide Sara, men hun mangler udtryk i sit spil og kemien er ikke rigtig til stede mellem hende og Maria Lucia, der virker ganske utilpas i både historien og de firkantede kostumer hun er blevet puttet i. Birgitte Raaberg og Karsten Jansfort er begge elskelige, søde og sjove som det ældre hippie-par, der har puttet alt for mange ambitioner ned over deres børn. De kæmper en brav kamp med replikker og patetiske historiegreb og vinder; næsten. 


Foto: Søren Malmose

De over 40 sange, der er en del af forestillingen, hastes igennem og man sidder og savner roen til at nyde de gode sange, de trods alt er. Mange af arrangementerne ender som store ballader og mangler det særkende som Lennon og McCartneys sange normalt indeholder. Det er ærgerligt, for det trækker niveauet unødigt ned og man går hjem uden en eneste Beatles-strofe på hjernen, fordi det hele er gået så stærkt. 

SHE LOVES YOU spiller j Tivolis Koncertsal fra d. 25. marts til d. 24. april og i Musikhuset Aarhus fra d. 29. april til d. 15. maj. Forestillingen varer 2t. 45min inkl. pause. 

MUSIK & SANGTEKSTER: John Lennon & Paul McCartney MANUSKRIPT: Thom Southerland & Jokum Rode MUSIKALSK BEARBEJDELSE & ARRANGEMENT: Mikkel Rønnow ISCENESÆTTELSE: Thom Southerland KOREOGRAFI: Karen Bruce SCENOGRAFI & KOSTUMER: Morgan Large KAPELMESTER: Mikkel Rønnow LYSDESIGN: Tim Mitchell LYDDESIGN: Tim Høyer MEDVIRKENDE: Maria Lucia, Rikke Hvidbjerg, Birgitte Raaberg, Karsten Jansfort, Mikke Hoé Knudsen, Johanne Milland, Emilie Groth Christensen, Kristoffer Sass, Oliver Lundqvist, Martin Loft, Nicoline Siff Møller, Jeff Ace Schjerlund, m.fl. 

Kommentarer