ULVEHØJEN, Teater V...

Med teaterkoncerten ”Ulvehøjen” indrammer skuespiller Lasse Popp og Aarhusbandet UMPAS Sebastians album fra 1977, med sjæl, melankoli og et ordentligt skvæt Klezmer.

Sebastian er folkeeje og en kunstner, man i høj grad forbinder med dansk kultur. I hans enorme produktion finder man et bredt spænd af viser, rockballader og ørehængende musicalnumre, men uanset genre har Sebastian altid været en stor samfundskritiker. Albummet ’Ulvehøjen’ der udkom i 1977, indeholder flere af hans mindre kendte sange, og bliver af mange kategoriseret som en mørk plade sammenlignet med hans øvrige udgivelser. ”Ulvehøjen” har levet sit eget liv inde i skuespilleren og sangeren Lasse Popp, lige siden han hørte den første gang på kassettebåndoptageren. Nu slippes den udenfor og får nyt liv i et unikt univers med Lasse Popps rå og uslebne stemme og en skarp musikalsk fortolkning fra et af Danmarks bedste urban-bands, UMPAS.*
Foto: Lars Horn/Baghuset
Teaterkoncerter; de skyder op som padehatte på en fugtig efterårsdag. Her, der og alle vegne. Nogle mere vellykkede end andre. Fælles for de fleste af dem er dog, at de oftest hiver de største hits fra en kunstner eller æra frem, så numrene kan vække genkendelse hos publikum. Med ”Ulvehøjen” har Limfjordsteatret valgt at gå i en helt anden retning. Og tak for det! For Sebastians album ”Ulvehøjen” fra 1977, som forestillingen er bygget over, er ikke særlig kendt. Det er fra før de store musicals og ballader fra Sebastians hånd. Det er så dejligt befriende at komme til en teaterkoncert, hvor det bekendte ikke er i fokus. 

På scenen er skuespiller og sanger Lasse Popp og Aarhusbandet UMPAS. Popp har tidligere fortolket Tom Waits i forestillingen ”Træt lever, tomt hjerte”. Og det fornægter sig ikke ”Ulvehøjen”. Med en dansende, sitrende krop bevæger hans sig rundt på scenen, mens han vrænger, græder og kaster teksten ud til os, så vi føler teksterne. Og med det utroligt velspillende orkester UMPAS i ryggen, når hans fortolkninger langt ud over scenekanten. I en blanding af Klezmer, folkesang og Tom Waits-lyd får Sebastians sange et helt nyt, dog genkendeligt ansigt.

”Ulvehøjen” er sine steder mere en koncert, end en decideret teaterkoncert. Forestillingen er ikke lagt efter en rød tråd, men er i stedet en gengivelse af selve albummet ”Ulvehøjen”. Og det er i virkeligheden rigtig rart at være i et rum, hvor der er plads til at lukke øjnene, rocke med og lade sig henføre i musikken, uden at være bange for at misse et plotpunkt. Men det betyder også, at det enkelte steder bliver svært at holde fokus. 

Scenografien, skabt af Kim Fast Jensen, er et bjerglandskab skabt af MDF plader, hvorpå forskellige små videobidder projekteres på og er med til at sætte tonen i forestillingen. Det fungerer rigtig godt og er med til at transportere os fra den dybe skov til det store åbne vand, om end det nogle gange er svært at se sammenhængen mellem teksterne og de billeder der vises. Kostumerne leder hen i det jødiske klezmerunivers, med små skæve afstikkere, og matcher dermed forestillingens lyd perfekt. 

”Ulvehøjen” er gennemsyret af en ensomhed og melankoli, der passer sangene og fortolkningerne perfekt. Der er noget at grine af og græde over. Noget at tage med hjem.  

”Ulvehøjen” er produceret af Limfjordsteatret og er på danmarksturné. Jeg så og anmeldte forestillingen til Københavnerpremieren på Teater V den 10 januar 2018.

DRAMATIKER/FORFATTER: Sebastian KOMPONIST: Sebastian, Lasse Popp og UMPAS INSTRUKTION OG KOREOGRAFI: Marlene Smith ANIMATION, TEKNIK OG SCENOGRAFI: Kim Fast Jensen PRODUCENT: Limfjordsteatret MEDVIRKENDE: Lasse Popp og UMPAS; Guitar: Sune Pors Andersen. Orgel, tværfløjte, sax og klarinet: Simon Skov. Trommer: Mads Brander Fjeldvig. Kontrabas: Bastian Popp

*Forestillingsbeskrivelse hentet fra Teater V's hjemmeside

Kommentarer