Med Cirkus Arenas Eventyrlige
Fortælling, har Cirkus Arena hævet barren og præsenterer en fin forestilling
med et dejligt budskab, der har bare lige det
mere.
Da jeg var lille og de voksne spurgte mig, hvad jeg ville være, når jeg blev
stor, var svaret for det meste politihundefører, købmand eller linedanser i et
rigtigt cirkus. Jeg blev som bekendt ingen af delene, men det var gode drømme
og min indre linedanser hopper altid lidt i maven på mig, når jeg kommer forbi
en cirkusforestilling.
Mille Gori (kendt for de fleste, med en smule kendskab til børnefjernsyn,
som Motor Mille) er en kæmpe gevinst for Cirkus Arena og årets forestilling.
Hun har skrevet og instrueret forestillingen og binder den, som en rigtig
sprechstallmeister, sammen med stort overblik, ro og kæmpe imødekommenhed for
alle de børn, der bare gerne vil vinke til eller kramme deres store idol, Motor
Mille.*
Det er en dygtig flok internationale artister Arena har fået under dugen i
år. Især imponerer jonløren Kris Kremo, med sin underspillede charme og
dygtighed og Diabolojongløren Pierre Marchand med sit tju-bang nummer og
utroligt åbenstående skjorte. Men også dromedarerne og elefanterne tog kegler. Hvor
svært jeg end har det med store, eksotiske dyr i manegen, må jeg gang på gang
overgive mig og klappe begejstret, når de tonstunge elefanter, elegant sætter
sig på halen og vinker med snablen. Eller når en hvid og en sort puddel hos
tryllekunstneren Jidinis på forunderlig vis bliver tryllet om til en vaskeægte
Dalmatiner. Hos min fireårige ledsager var det især trapezartisten Ekatarina, den
bomstærke håndstandsartist Encho og klovnen Jimmy Falco der tog kegler. Med den nykomponerede musik og et topskarpt lille band under ledelse af Alex Bozic, er der også her stammet op og der er knald på musikken fra start til slut.
Dramaturgisk kunne man måske med fordel have fordelt de store dyrenumre bredere over begge akter og ladet et mere energisk nummer end håndstandsartisten Encho slutte forestillingen. Hvor flot og imponerende hans nummer end er, falder energien og der er ikke meget koncentration tilbage i de små numser i sæderne rundt om i teltet efter 2 timer og 30 minutters sansebombardement. Men det er i småtingsafdelingen.
Dramaturgisk kunne man måske med fordel have fordelt de store dyrenumre bredere over begge akter og ladet et mere energisk nummer end håndstandsartisten Encho slutte forestillingen. Hvor flot og imponerende hans nummer end er, falder energien og der er ikke meget koncentration tilbage i de små numser i sæderne rundt om i teltet efter 2 timer og 30 minutters sansebombardement. Men det er i småtingsafdelingen.
I en tid hvor cirkusbranchen tapbløder, må droppe turene på landevejen og
ikke kan skaffe publikummer, må det siges at Arena ser ud til at have knækket
koden. Med Cirkus Arenas Eventyrlige
Fortælling, får publikum en helstøbt oplevelse, med fantastiske artister og
et virkelig fint budskab om, at ingen drøm er for stor. Man kan blive lige hvad
man vil, hvis man øver sig og står ved sine drømme og ambitioner. Tak til
Cirkus Arena og ikke mindst Mille Gori for at minde os alle sammen om, at eventyret venter den, der forstår at
gribe det.
*Motor Mille præsenterer forestillingen frem til d. 31. maj, hvorefter
Bubber overtager rollen fra d. 1. juni til d. 10. august, mens Sara Maria
præsenterer når Arena indtager Bornholm fra d. 16. – 22. juli.
Kommentarer
Send en kommentar