MARTHA OG FRANK - SANGE FRA ET ÆGTESKAB, Teater V...

Med forestillingen 'Martha og Frank - sange fra et ægteskab' har Randers Egnsteater i samarbejde med Thy Teater lavet en lille, rørende og utrolig morsom forestilling. 

’Martha og Frank – sange fra et ægteskab’ tager udgangspunkt i Aretha Franklins fantastiske soul-univers og lader det møde en dansk ægteskabelig virkelighed i form af Martha og Frank, der balancerer på randen af skilsmisse. I et syret, humoristisk univers bliver vi bragt helt ind i ægteskabets maskinrum, der eksploderer i vilde soul-sange sunget af Martha og Frank. De bliver akkompagneret af de to støvede parterapeuter Bent Lundgaard på klaveret og Michael Andersen på bas.



’Frank, jeg smutter lige i bad og så i Netto.’ ’Okay Martha, så laver jeg kaffe og så smutter jeg i kælderen.’ Altid sluttet af med et ’Vil du have kaffe bagefter?’ indtil Martha en dag svarer ’Det ved jeg ikke længere om jeg vil, Frank…’. For de er gået i stå, Martha og Frank, der i parcelhuset, hvor børnene er flyttet hjemmefra og hverdagen kører i tomgang. For der er altid noget der skal ordnes. Og som Frank siger, så har han i alt for mange år siddet med ryggen til livet med knæene på en skumpude og ordnet alt fra kælderen til indkørslen. Og nu gider han ikke mere. 

Dramatiker Caroline Malling Jørgensen har skrevet en utrolig morsom og meget rørende historie omkring sange fra Aretha Franklins store bagkatalog. Således starter forestillingen med en smuk og nærværende version af ’Do Right Woman – Do Right Man’ og suppleres undervejs med det ene lækre arrangement efter det andet af fx ’Natural Woman’, ’Try a little tendernes’ ’Alle the King’s Horses’ og ’Respect’. På besynderlig vis matcher de dybe og voldsomme soul sange perfekt det støvede ægtepar i et parcelhus et sted i Danmark. Men det er ikke mindst på grund af de to spillere Anna Ur Konoy og Nis Pedersen, at forestilling går op i en perfekt enhed. De synger begge som en drøm og formår at tøjle deres energi helt rigtigt. Hun lille og let, med en rastløs energi og enorm sårbarhed og han stor, høj og rolig. Sus Haugland har skabt en utrolig virkningsfuld scenografi, skellettet af et hus, med et gabende kælder-hul i midten. Og Ina-Miriam Rosenbaum har instrueret en virkningsfuld forestilling med fremdrift, humor og energi. 

Det der ramte mig mest, da jeg så forestillingen, var faktisk publikums reaktioner. Mænd og kvinder der nikkede genkendende til, græd og grinede med Martha og Frank. For hele universet omkring forestillingen er så genkendeligt, at den ikke kan andet end at vække genklang i publikum og ruske dem ud af hverdagsdøsen, i hvert fald for en stund. Der er altså al mulig grund til at fange denne perle af en forestilling inden det er for sent.

’Martha og Frank – sange fra et ægteskab’ er produceret af Randers Egnsteater i samarbejde med Thy Teater og spiller på Teater V i Valby til d. 8. april 2018 og varer lige omkring 2 timer med pause.

DRAMATIKER: Caroline Malling Jørgensen INSTRUKTØR: Ina-Miriam Rosenbaum SCENOGRAF: Sus Haugland LYSDESIGN: Kisser Rosenquist MEDVIRKENDE: Anna Ur Konoy, Nis Pedersen, Bent Lundgaard (musik) og Michael Andersen (musik)

Kommentarer

  1. Den, der læser dette vidnesbyrd i dag, skulle fejre med mig og min familie, fordi det hele startede som en vittighed for nogle mennesker, og andre sagde, at det var umuligt. Jeg hedder Eva Hovmand Skjøtt og er fra Hadbjerg, Arhus, Danmark, men jeg flytter til København med min mand. Jeg er heldigvis gift med to børn og en dejlig mand. Der skete noget forfærdeligt med min familie, jeg blev kræftpatient, og min mand tog børnene væk og forlod huset, fordi jeg ikke kunne passe godt på mig selv og familien. Det lykkedes mig i ni år, ingen mand at støtte mig til at passe godt på mig. Jeg prøver at sende en testmeddelelse til min mand, men hun forhindrer mig i at tale med ham. Jeg prøver at tale med hans ven og hans familie, men jeg ved stadig, at nogen kunne hjælpe mig, og jeg har sendt anmodningen senere til så mange virksomheder, men stadig Ring ikke til mig, indtil en trofast dag kommer, som jeg aldrig vil glemme i mit liv . Da jeg mødte en gammel ven af ​​mig, som jeg forklarede alle mine vanskeligheder, og hun fortalte mig om en fantastisk mand, der hjalp hende med at få et godt job hos Coca cola-selskabet, og han fortalte mig, at det var en caster-charme, men jeg er en person, der aldrig tror på fortryllelse, men jeg besluttede at prøve det, og jeg kontaktede ham via doctorosagiede75@gmail.com. Han instruerede mig og viste mig, hvad jeg skulle gøre i disse tre dage efter lanceringen af ​​trylleformularen. Jeg fulgte alle instruktionerne og gjorde, hvad han bad mig om at gøre godt. Drosagiede sørg for, at alt gik godt, og min mand ville se mig igen efter det vidunderlige arbejde Drosagiede. Min mand ringer til mig med et ukendt nummer og undskyldte, og han fortalte mig, at han virkelig savner mig, og at min mand kom hjem med børnene. Og efter to dage kaldes et firma, som jeg har sendt mit takkebrev, nu er jeg den eksemplariske virksomhedschef her i USA. Jeg anbefaler, at hvis du har problemer med at komme tilbage din eks eller helbrede dig for sygdomme som hiv og kræft, så send en besked til denne e-mail: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 og du får det bedste resultat. Tag ting for givet, og det vil blive taget væk fra dig. Jeg ønsker dig det bedste.

    SvarSlet

Send en kommentar