Hver syvende danske mand har været hos en prostitueret. Han
repræsenterer et bredt udsnit af den mandlige befolkning og kan komme fra alle
sociale lag. Han kommer i alle aldre og kan være gift eller ugift. Men hvem er
den mand, der køber sex? Hvad søger han hos den prostituerede? Hvad er hans
tanker om prostitution og om sig selv som kunde? Hvordan legitimerer han det,
han gør, og hvordan forholder han sig til det, sanseligt, menneskeligt og
moralsk?
Foto: Bjarne Stæhr |
’How much?’ råbte manden i bilen til mig, da jeg var ved at parkere min cykel. Jeg arbejde på et værtshus på Reventlowsgade, nærmest lige på hjørnet af Istedgade og gjorde også ofte rent tidligt om morgenen i de få timer, værtshuset var lukket. Og det var ofte mere reglen end undtagelsen, at jeg blev antastet af mænd, mens jeg var ved at låse mig ind eller ud. Hver gang ignorerede jeg manden, som så nogle gange blev så vred, at han så sig nødsaget til at råbe ting som ’lede kælling’ efter mig, inden han kørte videre.
’Kom du?’ af Teater Rio Rose, der lige nu gæstespiller på Husets Teater, er en undersøgende forestilling, der forsøger at trække prostitutionskunden ud i lyset. I et venteværelse møder vi mænd på vej ind og ud fra deres besøg hos en prostitueret. Ham der gerne vil have det ’ægte’, ham hvor det bare skal gå stærkt, ham der skal af med nogle aggressioner og ham der er blevet forelsket i den prostituerede og hungrer efter nærhed. De er der alle sammen. Ind og ud kommer de, mens de venter på, at den røde lampe bliver grøn og det bliver deres tur.
Forestillingen er iscenesat af Tove Bornhølf og gennemkoreograferet af Julie Anne Stanzak. Sammen har de formået at skabe smukke billeder og helt groteske situationer. De to medvirkende, Peter Flyvholm og Folmer Kristensen er ikke dansere, men tilpas fysiske i deres spil og bevægelser, så vi tror på hver eneste karakter de skaber. Flere af scenerne var så groteske, at de blev urkomiske og jeg måtte holde mig for munden for ikke at komme til at hulke højt af grin. Det er dejligt forløsende i en forestilling med så tungt et emne, som ’Kom du?’. En af de mest groteske og frastødende scener, er der hvor en af kunderne, i skikkelse af Folmer Kristensen, helt bryder den 4. væg ned og begynder at spørge kvinder i publikum ’hvor meget koster du?’ eller tilbyder ’gratis’ ferie på Maldiverne, der ’bare’ kræver et par enkelte modydelser.
Desværre taber forestillingen pusten hen mod slutningen, der nærmest bliver et manifest. Der går alt for meget løftet pegefinger i den. ’Kom du?’ er ikke en rar eller rensende forestilling og man kommer ikke til at forlade teatret opløftet. Det er en forestilling med noget vigtigt på hjerte, der desværre ikke kommer helt i mål. Men den ER vigtig og har i høj grad sin berettigelse. Og så er vi tilbage hos mændene i bilen, der ruller vinduet ned og råber ’how much?’. Så længe spørgsmålet ’Hvor meget koster du?’ er legitimt, skal der være nogen til at råbe op. Og det gør ’Kom du?’, Teater Rio Rose og instruktør Tove Bornhøft heldigvis. Tak!
’Kom du?’ er produceret af Teater Rio Rose, spiller på Husets Teater frem til d. 2. juni 2018 og varer lige omkring 1t. uden pause.
Teater Rio Rose har eksisteret i 33 år under Tove Bornhøfts kunstneriske ledelse. Men efter denne sæson er det desværre slut. Teater Rio Rose har i alle årene været garant for vigtige forestillinger, der har lagt op til debat. Som en markering af Tove Bornhøfts mangeårige kunstneriske virke, modtog hun i forbindelse med premieren på ’Kom du?’ meget fortjent Foreningen af Danske Sceneinstruktørers Hæderspris.
IDÉ OG INSTRUKTION: Tove Bornhøft KOREOGRAF: Julie Anne Stanzak KONSULENT: Odile Poulsen MANUSKRIPT OG DRAMATURGI: Holdet MEDVIRKENDE: Peter Flyvholm og Folmer Kristensen
Kommentarer
Send en kommentar