Hvad sker der, når Teatrets folk og Olympens Guder tørner sammen i et sandt virvar af forelskelse, fortvivlelse og misforståelser? Hvor guder får menneskekrop og skal så grueligt meget igennem, før det til slut ender lige så lykkeligt som vi havde håbet. ’Mød Mig på Cassiopeia’ havde filmpremiere i 1951 med bl.a. Poul Reichardt, Hans Kurt og Bodil Kjer i hovedrollerne og med musik af Kai Normann Andersen. Siden er den blevet sat på scenen et utal af gange med svingende succes. Nu er turen kommet til Folketeatret, hvor direktør Kasper Wilton har sat i scene.
Foto: Gudmund Thai |
’Mød Mig på Cassiopeia’ burde, med sin simple historie og iørefaldende musik, være nem at sætte på scenen, men det har gang på gang vist sig ikke at være tilfældet. Måske er det teksten og måske er det tiden den er skrevet i, men den får ofte en underlig mislyd. Her på Folketeatret kommer forestillingen nogenlunde tørskoet i land med nogle skønne skuespillerpræstationer og nogle gode musikarrangementer af kapelmester Jens Krøyer.
Den oprindelige tekst af Fleming Lynge og Børge Müller er blevet bearbejdet af tekstforfatterparret Vase & Fuglsang og instruktør Kasper Wilton. De har valgt at holde handlingen i slut 1940’erne med omdrejningspunkt om en musical der snart skal have premiere, men hvor komponisten er brændt ud og har fået en blokering, og derfor ikke kan levere musik og tekster til tiden. Hans (ex)kone mangler sit store finalenummer og direktøren truer med fyring. Komponisten påkalder sig den græske muse Polyhymnias hjælp. Og hun dukker op i menneskekrop, klar til at opleve livet som en rigtig kvinde. Hun forelsker sig hovedkulds i komponistens kones bejler, den unge løjtnant Harry. Så meget at hendes far, guden Zeus, ser sig nødsaget til at stige ned på jorden. Og så er forviklingerne i gang.
Bearbejdelsen holder fast i det gamle sprog, med enkelte modifikationer. Og samtidig har de valgt at lægge flere af komponisten Kai Normann Andersens kendte numre ind som f.eks. ’Hot Hot’, ’Stemningsmelodi’ og ’Glemmer Du’. Det klæder forestillingen og er med til at give den et flow. At man så har valgt at ændre tekst og arrangement i flere af de kendte numre fra forestillingen virker ikke helt for mig. Enkelte fungerer rigtig fint, som når Zeus leder an i en Zorba i ’Gå ud og gå en tur’ eller når ’Løft din hat og sving din stok’ er flyttet fra en strandpromenade til Broadway, New York - Også selv om det meget lille ensemble og den tydelige turnéscenografi mere vækker mindelser om Bredgade end Broadway. Der hvor jeg ikke synes de nye arrangementer kommer helt i land, er når f.eks. nummeret om Titina der går til bal, er flyttet til prærien. Helt fjollet bliver det når Zeus, der har mistet sit magiske lyn, bryder ud i en ’Zeus Lightning’ med svingende underliv og 50’erlyd. Det er sjovt, men det bryder forestillingens flow. Det er som troen på værket forsvinder og det er synd.
En af grundede til at lige denne version af ’Mød Mig på Cassiopeia’ ikke bliver fuldstændig tabt på gulvet er Kaper Wiltons sikre iscenesættelse og et stjernehold af skuespillere. Amalie Dollerup er fuld af energi og glubende livslyst, som musen Polyhymnia og hendes version af ’Musens Sang’ trak en tåre i øjenkrogen og fik bifald så langt, at det helt stoppede forestillingen et øjeblik. Lone Hertz er sprudlende som den festlige tante Rosa, med hang til græsk mytologi og hun suppleres fint af Asger Reher, der leverer en sjov, bister og meget mere afdæmpet Zeus end man har set i tidligere versioner af ’Mød Mig på Cassiopeia’. Det klæder både forestillingen og karakteren. Troels Malling og Kristian Holm Joensen er et festligt og morsomt makkerpar som henholdsvis den koleriske teaterdirektør Wolmer og dennes noget ubehjælpsomme regissør Mogensen. Trine Gadeberg er morsom som teaterdivaen Irene Berger med de lidt for store nykker. Men bedst af alle er Carsten Svendsen som den udbrændte teaterkomponist John Berger, der midt i en skilsmisse fra teatrets stjernediva har mistet sin inspiration og livsgnist. Han har en komisk timing og en fantastisk mimik, der er stensikker hver gang, samtidig med, at der konstant ligger en alvor bag det hele og lurer.
Det lille ensemble bag hovedrollerne er sikre i både replik og dans og griber også til instrumenter når det kræves og får på den måde forestillingen til at flyde frit og let.
’Mød Mig på Cassiopeia’ er en hyggelig og glad forestilling til det modne publikum, og den skal nok komme til at sælge de billetter den skal både i Nørregade og på turné.
’Mød Mig på Cassiopeia’ spiller på Folketeatret til d. 3. marts 2019 og efterfølgende på Danmarksturné fra d. 14. marts til d. 23. maj 2019 og varer ca. 2t. 30min. med pause.
TEKSTFORFATTERE: Fleming Lynge og Børge Müller BEARBEJDELSE: Vase & Fuglsang og Kasper Wilton MUSIK: Kai Normann Andersen KAPELMESTER OG INSTRUMENTERING: Jens Krøyer INSTRUKTION: Kasper Wilton SCENOGRAFI: Maie Í Dali KOREOGRAFI: Jeanette Binderup-Schultz LYSDESIGN: Henrik Pihl LYDDSIGN: Harald Pedersen MEDVIRKENDE: Amalie Sollerup, Trine Gadeberg, Carsten Svendsen, Christopher Læssø, Lone Hertz, Asger Reher, Troels Malling, Kristian Holm Joensen, Karin Nordly Holst, Kristoffer Sass, Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen, Rasmus Rothaus Farrtoft, Tanja Dræberg og Rikke Lillevang
Kommentarer
Send en kommentar