RYTTERIET - Tivoli...

Sidste sommer rykkede Rytteriet ind i Tivoli med alle deres velkendte og elskede karakterer og skabte endnu et show, der kom til at hedde RYTTERIET LIVE I TIVOLI. Det blev så stor en publikumssucces, at forestillingen nu er tilbage i en genopsætning i Glassalen. På scenen står Rasmus Botoft, Martin Buch og Bodil Jørgensen flankeret af Rytteriets husorkester bestående af Bjørn Fjæstad, Mads Andersen, Asger Baden og Henrik Balling. 

Foto: Bax Lindhardt

Showet starter genkendeligt med en tur ind i ’radioen’, hvor vi på scenen bliver vidne til et helt lille radioteater, hvor alle de kendte karakterer suser forbi. Der er Bøje fra nr. 16, der virkelig gerne vil invitere naboen Susanne på en gang papvin og kinky petting i kælderen, lidt sønderjysk dialektservice og endelig manden i skabet, der ikke kommer ud før Trump er gået af som præsident og har sagt undskyld til alle de etniciteter og folkeslag, han har fornærmet.
Og så tager løjerne fart. Snobberne Fritz og Poul har købt TIVOLI for at lave sig en Au Pair park. Trines mor har bollet med brødrene Price i ballongyngerne og Erik er kommet i jobtræning som TIVOLI-vagt. Stærkest i første akt er Bodil Jørgensens livstrætte og bitre præst der tordner over den måde vi forvalter Guds gave på efterfulgt af husorkestret, der synger ’Hellig er den, der ikke lader sig forarge’.

Første akt er sjovt og velspillet, men det er andet akt, der får det hele til at eksplodere. Det starter med en god gang Thomas Helmig, her meget præcis ramt i både gestik og stemme af Martin Buch, der har mere end svært ved at holde ordet penis ude af sine sangtekster og forsøger at få hele Glassalen til at synge med på hittet ’Fed, fed penis til alle’. Galskaben tager til i Botofts drømmerejse ’Den Lille Gumbas’, hvor vi skal længere ind i sindet og ender i en kollision med Harvey Weinsteins glatbarberede boller og ender bevidstløse på hospitalet, fordi lægen ikke har tid til at kigge op fra sundhedsplaformens onde, onde skærm. Også Stripper Jens med de små guldtrusser og den store elastiske dildo kigger forbi og får sig en lille snak om livet som mandestripper i dagens krænkelseskultur. Men allersjovest er det faktisk når Else kommer på scenen og giver samtlige vers af Poul Henningsens ’Nå-visen’, for hun har jo gået til visesang hele vinteren på aftensskole. Manglen af variation i det lille ’Nå’ var nok til at få tårerne til at trille.

Edward Lloyd Pierce har skabt en fuldstændig magisk scenografi, hvor en smuk TIVOLI-karrusel danner rammen for det univers af karakterer, der i en lind strøm glider over scenen, mens det hele går ’Rundt og rundt i ring’ som husorkesteret synger med en enormt velsyngende Bjørn Fjæstad i front. 

RYTTERIET LIVE I TIVOLI er harmløs revy, bidende satire og en hjertevarm samfundskritik i en stor, let spiselig pærevælling. Buch og Botoft har en fænomenal evne til at finde aktualiteten i deres karakterer og på den måde lade dem leve videre på den bedst tænkelige måde. Og at tage Bodil Jørgensen med på scenen, er nok det mest geniale træk ved hele forestillingen. Hun forstår, om nogen, at lave karakterportrætter, der får os til at hulke af grin samtidig med, at vi må mærke et stik af genkendelse dybt nede i maven. Alle tre formår de at holde djævlens troldspejl op for os, så vi, sammen med grinet, får set langt ind i vores egen betændte folkesjæl.
Man kunne frygte, at de gode mennesker i Rytteriet havde brugt deres bedste ideer og stilen var blevet tyndslidt, men det er heldigvis på ingen måde tilfældet. RYTTERIET LIVE I TIVOLI beviser at der er mange gode år og lige så mange gode grin tilbage i konceptet. Og hurra for det!

RYTTERIET LIVE I TIVOLI spiller i Glassalen i Tivoli til d. 27. april 2019 og varer lige omkring 2t.15.min inkl. pause. 

TEKSTER: Rasmus Botoft, Martin Buch & Lisbeth Wulff (’Du forstå ikke din egen mor’) INSTRUKTION: Katrine Engberg, Rasmus Botoft & Martin Buch SCENOGRAFI: Edward Lloyd Pierce LYSDESIGN: Edward Lloyd Pierce LYDDESIGN: Daniel Devantier MEDVIRKENDE: Rasmus Botoft, Martin Buch, Bodil Jørgensen, Bjørn Fjæstad (sang), Mads Andersen (musiker), Asger Baden (musiker) og Henrik Balling (musiker)

Kommentarer