PRINSEN AF EGYPTEN - Fredericia Teater...

Fredericia Teater har taget en ny og opdateret version af musicalen PRINSEN AF EGYPTEN med til København og Gamle Scene på Det Kongelige Teater. Det er historien om hittebarnet Moses, født som hebræer, men vokset op som prins af Egypten. Hvordan han bliver Guds udvalgte til at slutte slaveriet og føre sit folk ud af Egypten og mod det forjættede land Kanaan. Det er en fortælling om venskab, kærlighed og hvad der kan lykkes, hvis bare man er stærk nok i troen. 

Foto: Søren Malmose

Lad det være sagt med det samme, PRINSEN AF EGYPTEN på Gamle Scene på Det Kongelige Teater er nok en af de smukkeste og mest visuelt tilfredsstillende musicalforestillinger, jeg nogensinde har set. Det er en af de forestillinger hvor farver, kostumer, musik og koreografi spiller sammen på en måde, så hele ens sanseapparat bliver mættet. Både scenografi, koreografi og nogle af spillescenerne har fået en gevaldig ansigtsløftning, siden forestillingen spillede på Fredericia Teater sidste sæson og det klæder forestillingen rigtig fint. De seks dansere formår på fornemste vis at skifte mellem stilarter og agerer alt fra egyptere og hebræere til flod og sandstorm. Det er dog som om at forestillingen i sin opdaterede version har mistet noget af den intimitet og kropslighed den ”gamle” version af forestillingen havde, hvor fx de dynamisk levende stridsvogne er blevet skiftet ud med to af metal, hængende i wires i loftet. 

Diluckshan Jeyaratnam er blændende dygtig som Moses. Han spiller med en lethed og et overskud og synger som en drøm. Hans tætte samspil med Lars Mølsteds Ramses bliver flere steder forestillingens højdepunkt. Anne Fulsig og Mads M. Nielsen er et godt valg til regentparret, der tager den lille Moses til sig, men ender deres liv som brikker i et giftigt politisk spil. Søren Bech-Madsen er uhyggelig og velsyngende som den onde ypperstepræst, der forsøger at mele sin egen kage. Kristine Yde er både morsom og senere rørende som Ramses hustru, den overfladiske Nefertari, der lærer kærligheden at kende gennem tab. Og Nadia Abraham er en fysisk gevinst til rollen som Tzipporah, Moses hustru.

PRINSEN AF EGYPTEN er en humanistisk fortolkning af den gammelkendte historie om Moses og udfrielsen af hans folk. Det er et er historien om to brødre, der trods kampe og jalousi nærer den største kærlighed til hinanden. De to kan hverken leve hverken med eller uden hinanden. Farao er ikke ond, men en brik i et større politisk spil og Moses er en modvillig profet, der slet ikke ønsker at nedkalde de syv plager over Egypten. Men nedkaldes skal de, plagerne. Og her er det, at forestillingen desværre bliver lige lovlig lang i spyttet. Jo, det er både visuelt imponerende når græshopperne indtager scenerummet og rørende når dødens engel går over scenen og slår de første fødte ihjel. Men forestillingen taber en smule momentum. Det bliver der så til gengæld taget revanche for til slut, når Moses deler vandene og publikum på Gamle Scene må gispe af fryd. 
PRINSEN AF EGYPTEN er en visuelt forrygende og underholdende forestilling, der endnu engang cementerer Fredericia Teater som Danmarks førende musicalteater. 

PRINSEN AF EGYPTEN spiller på Gamle Scene på Det Kongelige Teater frem til d. 21. juli 2019 og varer ca. 2t.40min. inkl. pause. 

KOMPONIST OG TEKSTFORFATTER: Stephen Schwartz MANUSKRIPT: Philip LaZebnik KOREOGRAF: Lynne Kurdziel Formato INSTRUKTØR: Scott Schwartz SCENOGRAF: Kevin Depinet KOSTUMEDESIGN: Ann Hould-Ward DIGITAL SCENOGRAFI: Kasper Sonnich Toppenberg & Jakob Bønsdorff Eriksen LYSDESIGN: Mike Holm LYDDESIGN: Tim Høyer KAPELMESTER: Thomas Bay/Martin Konge MEDVIRKENDE: Diluckshan Jeyaratnam, Lars Mølsted, Nadia Abraham, Kristine Yde, Silke Biranell, Samira Alm, Anne Fulsig, Christoffer Lund Skov, Søren Bech-Madsen, Mads M. Nielsen, Runi Lewerissa, Abigail Baunbæk Wallington/Naomi Victoria Sacara Gulløv, Theo Brandt/Albert Mahesh Witthoff Groth m.fl. 

Kommentarer