LYSET OVER SKAGEN - DanskeMusicals, Landsturné...

LYSET OVER SKAGEN, der havde premiere første gang i 2007, bliver nu genopsat og tager på landsturné. Det er et interessant drama, der desværre drukner i underligt påklistrede skæg, pletfri, pastelfarvede kjoler og voluminøse sang- og dansenumre. 

Foto: Jens Peter Engedal

Handlingen i LYSET OVER SKAGEN centrerer sig omkring ægteparret P.S. og Maria Krøyer, den geniale maler og hans muse. P.S. Krøyer sætter sin kone op på en piedestal mens han selv bliver mere og mere manisk. Hun savner en ligeværdig partner, både i ægteskabet og som kunstner. Hun forelsker sig i den svenske komponist Hugo Alfvén og forlader sin mand. Det bliver dødsstødet for P.S. som kunstner, for uden sin kone er der ikke andet tilbage end alkoholen og galskaben, der lukker sig mere og mere omkring ham. I takt med, at afgrunden vokser sig dybere i Krøyers ægteskab, blomstrer kærligheden og arbejdsfællesskabet mellem Michael og Anna Ancher og det bliver spændingsfeltet i forestillingen, forskellen på de to par og den måde de to mænd forvalter deres geni på.

Thomas Ambt Kofod formår at skabe et levende og rørende portræt af geniet P.S. Krøyer, der kæmper en evig kamp med sine indre dæmoner; solbarnet med kæmpetalentet, men også overtaget af manien og alkoholen. Han formår at give rollen den dybde den fortjener. Og hen mod forestillingens slutning i nummeret ’Den skrå karrusel’, leverer han en præstation, der fik mig til at rykke frem i sædet. En kamp med dæmonerne, der pludselig trækker forestillingen fra det luftige og folkelige til endelig at blive et rigtigt drama. Silke Biranell er rørende god som Marie Krøyer der kæmper for sin frihed og sine egne kunstneriske drømme. Sangmæssigt når hun lagt ud over scenekanten og man forstår og føler hendes kvaler. Jesper Lundgaard og Nicoline Siff Møller er velsyngende og velspillende som ægteparret Ancher, der forsøger at redde Krøyers ægteskab. Joakim Knop er både morsom, fin og velsyngende i den lille rolle som komponisten Hugo Alfvén, der vinder Marie Krøyers hjerte. Generelt er hele ensemblet enormt harmonisk sammensat og alle synger, danser og spiller de af hjertets lyst, mens de springer ind og ud af figurer og store optrin.

Desværre drukner dramaet i underligt påklistrede skæg, vandede vittigheder, falde-på-halen-komik og underligt store danseoptrin, der kommer til at bryde dramaet op. Det er svært at afkode hvad historien vil og det er som om skaberne af forestillingen har været bange for, at dramaet kun kunne glide ned med festlige dansenumre og vandede vittigheder. Først hen mod slutningen, hvor Marie er gået fra P.S. og hans indre dæmoner får overtaget, får dramaet rigtig nerve og jeg føler endelig noget. Forestillingen bliver en underlig suppe af lette pastelfarver, pletfri kjoler, smukke solnedgange, store danseoptrin og et drama om en mand og hans indre kamp. Teksterne er banale og musikken er både voldsomt voluminøs, men samtidig ganske forglemmelig. Maria Gyllenhoff har skabt nogle smukke og enkle kostumer, der spiller op mod lyssætningen med sine lette pastelfarver. Jesper Kongshaug har skabt en fin scenografi og et fint lysdesign, der desværre bærer lidt for meget præg af, at skulle være turnévenlig. 

LYSET OVER SKAGEN spiller på turné rundt i Danmark til d. 19. oktober 2019 og varer ca. 2t15min inkl. pause. 

FORFATTER: Thomas Høg KOMPONIST: Kim Sørensen MEDFORFATTERE: Niels Brunse, Kim Sørensen, Vilhelm Topsøe MEDKOMPONISTER: Anders Barfoed, Peter Spies INSTRUKTION OG ISCENESÆTTELSE: Daniel Bohr KAPELMESTER: Edi Premate ORKESTERARRANGØR: Anders Barfoed, Edi Premate SCENOGRAFI OG LYSDESIGN: Jesper Kongshaug KOREOGRAFI: Bettie Uldal KOSTUMEDESIGN: Maria Gyllenhoff MEDVIRKENDE: silke Biranell, Thomas Ambt Kofod, Jesper Lundgaard, Nicoline Siff Møller, Joachim Knop, Anders Bircow, Anders Teigen, Søren Torpegaard, Mathilde Zeuner Nielsen Christina Skodborg, Ulrik Aabye-Hansen, Kinne Lucas, Jonas Holst, Jonas Suurballe, Rasmus Albeck, Nanna Rossen, Sandra Elsfort og Marie Louise Henriksen

Kommentarer