RICHARD III - HamletScenen, Shakespeare Festival 2019...

HamletScenen har teaterleder Lars Rohmann Engels iscenesættelse af RICHARD III på plakaten i en visuelt flot forestilling under åben himmel på Kronborgs vold.
RICHARD III er et af de absolutte hovedværker om kampen for at være menneske i verden, om magt, korruption og psykisk afstumpethed. Og med Richard skaber Shakespeare en af teaterhistoriens største skurke. Den pukkelrykkede krøbling der beslutter sig for at blive skurk. For hvordan kan han andet, når ingen alligevel kan elske - eller bare holde af ham? Med list, smiger og falsk hengivenhed kaster han sig ud i kampen om den engelske krone. Det lykkes og så går det ellers kun ned af bakke for Richard, der til slut ikke engang kan købe en hest for sit kongerige. 

Foto: Bo Nymann

Castet i RICHARD III består af en blanding af engelske og danske skuespillere, mens forestillingen spilles rent på engelsk og det fungerer langt hen ad vejen rigtig fint. Samtlige skuespillere mestrer det engelske sprog og formår at opretholde tempoet i dialogen og fortællingen. Men det er alligevel pudsigt at observere hvor forskelligt, de danske og engelske skuespillere går til den opgave, det er at spille Shakespeare på originalsproget. Det skinner igennem hos de engelske skuespillere, at de er opdraget med og uddannet i Shakespeare, hvilket giver dem en kropslig frihed, der mangler en smule hos de danske medvirkende. Specielt Keith Dunphy som den korrupte Buckingham er så ´flydende´ i Shakespeare, at det er en fryd at være vidne til. 
Kæmperollen som den forkrøblede Richard er lagt i hænderne på skuespilleren Casper Crump. Det synes umiddelbart som en underlig casting. Crumps Richard er høj, rank, veltrænet og storsmilende, men der hvor det kommer til at virke, er i valget om at lade Richard være mere en psykisk end en fysisk krøbling. Og det bliver faktisk både forestillingens største styrke og største svaghed; psykopaten Richard.

Lars Rohmann Engel har begået en interessant og nytænkende version af RICHARD III, der i højt tempo ruller historien om skurken Richard ud. Dog mangler jeg, specielt i første akt, nogle nuancer i både spil og iscenesættelse. Det høje tempo til trods, er det til tider som om, forestillingen kommer til at gå i tomgang. Først godt inde i andet akt får jeg lyst til at investere mig i fortællingen og får mulighed for faktisk at føle noget for- og med den stakkels Richard. Her falder facaderne og mennesket Richard får lov til at kigge frem.
Catia Hauberg Engel har skabt en interessant scenografi af metalhegn på hjul placeret i cirkler, der leder tankerne hen på både en labyrint og en form for avanceret tidstagningsinstrument. De store hegn kan køres frem og tilbage og åbne og lukke for scenografien og dermed fortællingen.

HamletScenen forsøger i år at være kunstnerisk inkluderende for folk med funktionsnedsættelser ved bl.a. at lade Dronningen spille af den døve skuespiller Jean St Clair. Det er dejligt stort skridt i retning af en mere inkluderende kunstscene i Danmark, for det er ved Gud ikke noget vi ser meget til. Dronningen er døv, and so be it. Der er ikke nogen dybere dramaturgisk mening med det, sådan er det bare, præcis som i samfundet der omgiver os. Det er enormt befriende og en god idé. Idéen spænder dog ben for sig selv i selve udførelsen, for vi mangler de sidste skridt mod den fulde inklusion. Forestillingen spiller på engelsk med danske overtekster, som man kender det fra operaen. Når så dronningen har replikker, kommunikerer hun på engelsk tegnsprog og hendes replikker dukker op på skærmen både på dansk og engelsk, men når de andre svarer gør de det ikke konsekvent med tegnsprog og teksten over scenen er igen kun på dansk. Det giver os hørende uden kendskab til engelsk tegnsprog en chance for at forstå hende.  Men hvis forestillingen ønsker at repræsentere døve og give dem en stemme i den udøvende scenekunst, bliver den nødt til også at give evt. døve med engelsk tegnsprog som modersmål på tilskuerrækkerne en chance for at forstå forestillingen ved i det mindste at smide den engelske tekst på skærmen også. Eller hvad med en tolk til både den danske og engelske døve. Jeg forstår behovet for inklusion, men den bliver i så fald nødt til at gå begge veje. 

RICHARD III spiller under åben himmel og den danske sommeraften kan blive kølig. Så husk den tykke trøje, et par tæpper og en kande kaffe at varme dig på, når du begiver dig afsted til HamletScenen og Kronborg.

RICHARD III spiller til d. 23. august 2019 og varer godt og vel 2t.30min. inkl. pause. Bemærk, forestillingen spiller på engelsk med danske overtekster.

TEKST: William Shakespeare INSTRUKTØR: Lars Romann Engel SCENOGRAFI OG KOSTUMER: Catia Romann Engel MUSIK: Mike Sharidan DRAMATURG: Nila Parly PRODUCENT: HamletScenen MEDVIRKENDE: Casper Crump, Mads Knarreborg, Tony Bell, Keith Dunphy, Gerard McDermott, Jakob Femerling Andersen, Rikke Lylloff, Anne-Lise Gabold, Jean St Clair, Andrew Jeffers, Benamy Shore-Heltoft og Oscar Gries-Bourgouin 

Kommentarer