ET JULEEVENTYR - Nørrebro Teater...

Nørrebro Teater leverer julestemning for hele familien med ET JULEEVENTYR, her i en fuldstændig forrygende og rørende version af Dickens gammelkendte klassiker. 

Foto: Büro Jantzen

ET JULEEVENTYR er den gammelkendte historie af Charles Dickens om gnieren og pengepugeren Ebenezer Scrooge, der kun tænker på at tjene penge og afskyr julen. Julen er humbug og pjat. Og hvad skal man med familie, venner og ødsle fester, når man i stedet kan sidde derhjemme og tælle sine penge?! Men en nat får han besøg af et spøgelse, sin afdøde kompagnon, Jacob Marley, der fortæller Scrooge, at han natten til d. 25. december vil få besøg af tre ånder, fortidens, nutidens og fremtidens ånd. De kommer for at give Scrooge en lærestreg og for at lære ham, at der er noget der er vigtigere i livet end penge. Det bliver et vendepunkt i hans liv. Men er det mon for sent for Scrooge at forandre sig og redde sig selv?

ET JULEEVENTYR findes i et utal af filmatiseringer og bearbejdninger. Muppets har lavet en udgave og det samme har Disney, hvor Onkel Anders er gnieren Scrooge. Nørrebro Teater og instruktør Victor Tjerneld tager udgangspunkt i et manuskript af Patrick Barlow, der har valgt at modernisere historien en smule. Scrooge er her ikke kun en julehader. Han har fanget, at julen er købestress, overforbrug og forventningspres, så han låner penge ud til ågerrenter, nærmest som nutidens kviklån. Køb nu, betal først til februar – til 100% i rente. 

Jeg må indrømme, at jeg gik i teatret med en lille skeptiker i maven. Hvorfor så moderne ET JULEEVENTYR? Hvorfor Mette Horn som Scrooge? Men allerede fra forestillingens start blev min indre skeptiker gjort til skamme og jeg måtte overgive mig og grine så tårerne trillede. Og grine, det gjorde jeg så resten af forestillingen, indtil historien vender og Scrooge indser sine fejl og angrer. Så græd jeg. Victor Tjerneld har i sin iscenesættelse skabt et vidunderligt univers, der passer som fod i hose til Franziska Zahles farvestrålende og storslåede scenografi og kostumer. Forestillingen er et farveorgie af vanvittige parykker, smukke kjoler, kæmpe juletræer og bitte små deltaljer, som det friske øje fanger. Iscenesættelsen har et godt øje for den fattigdom Dickens skrev sin fortælling ind i, i 1843. Den industrielle revolution var på sit højeste og folk var valfartet til byerne for at forfølge mulighederne for job og et bedre liv. Nu sad de så i lag i bittesmå lejligheder, fattige og bogstavelig talt i lort til halsen, mens ågerkarle og griske pengeudlånere gjorde livet endnu mere surt for dem. Dickens skrev ET JULEEVENTYR ind i en fattigdom, han kun selv kendte alt for godt, men samtidig ud fra et meget humanistisk verdenssyn. Ingen bliver født som en Scrooge, men vi har alle brug for kærlighed, nærvær og mennesker omkring os. Ellers fryser vores hjerte til is.

Allerede fra forestillingens start er morskabsspeederen trådt helt i bund og tempoet er tordnende højt. Kun 5 skuespillere er der til at forløse det væld af roller, der vælter ind og ud af scenen. Andreas Jebro er ikke kun en fysisk stærk spiller, der kan få os til at holde os på maven af grin over det utal af slapsticksituationer han ender i. Han kan også være rørende god, både som Scrooges underkuede assistent Bob Crachit og som den unge Scrooge der gang på gang ser sig valgt fra, vraget eller misforstået. Han ligner nærmest en ung H.C. Andersen og er vidunderligt kejtet. Jesper Groth er fin og rørende som Scrooges nevø Frederik, for i næste øjeblik at vælte ind på scenen som Scrooges gamle chef Fezziwig og gå direkte i kødet på publikum, så vi må overgive os. Lila Nobel kan noget med, det ene øjeblik at være helt oppe i gear, råbende og larmende, for det næste øjeblik at være helt nede igen, rørende og stille. Sjovest er hun som fortidens ånd og mest rørende er hun som Scrooges mor. Gennem moderen forstår vi pludselig, hvorfor Scrooge har frosset sit hjerte ned. Det gør for ondt, når det slår. 
Asta Kamma August er fuld af livlig charme og skøn mimik. Hendes nutidens ånd, der både dabber, slynger poetry slam ud og laver mic. drop gik direkte i hjerterne på det yngre publikum.
Og så er der Mette Horn som Scrooge, gnieren det hele drejer sig om. Horn er det perfekte valg til rollen. Vi ser hende, konstaterer det er en kvinde der har fået herretøj på, for i næste sekund fuldstændig at glemme det. Horn bliver Scrooge og hendes Scrooge er den mest forbistrede og indebrændte version af gnieren jeg nogensinde har set. Gennem karaktereren forstår vi, hvorfor han er blevet som han er og Horn forstår at formidle det både med smerte, men også med humor og varme, så vi må overgive os til slut og græde med Scrooge, når han indser, at der også er et hjerte i ham. Det er glimrende karakterarbejde og vidunderligt rørende. 

Foto: Büro Jantzsen
ET JULEEVENTYR er morskabsteater med bid for hele familien. Nørrebro Teater anbefaler forestillingen til børn fra 7 år. Men husk, det er en spøgelseshistorie og der er scener i 1. akt der kan være meget uhyggelige, hvis man ikke er så stor. Måske man skal sørge for, at ungerne kender historien på forhånd og at de ved at Marleys spøgelse er hurtigt væk igen. Og måske ungerne skal være 10 år for at få allermest ud af forestillingen. 

ET JULEEVENTYR spiller på Nørrebro Teater frem til d. 4. januar 2020 og varer ca. 2t. 10min. inkl. pause. 

MANUSKRIPT: Patrick Barlow baseret på Charles Dickens’ roman A Christmas Carol INSTRUKTION: Viktor Tjerneld SCENOGRAFI OG KOSTUMER Franziska Zahle LYSDESIGN: Mårten K. Axelsson LYDDESIGN: Ida Jacobsen MEDVIRKENDE: Mette Horn, Asta Kamma August, Jesper Groth, Andreas Jebro og Lila Nobel

Kommentarer