Mungo Park leger med fortid, nutid og fremtid i forestillingen DE HOVEDLØSE. En fortælling om folket der rejser sig og gør oprør så larmende, at det trækker spor helt ind i fortiden.
Foto: Jon Kort |
I november 2018 gik mere end 300.000 franskmænd på gaderne i protest over forhøjede afgifter på diesel indført af præsident Macron af miljøhensyn. Over jakkerne var de iklædt gule trafikveste. Politikerne kalder dem hovedløse, mens vestene tegner graffiti af de selvsamme politikere i guillotiner.
Men hvad rager De Gule Veste egentlig os, som en lytter spurgte Anna Malzer, da hun for noget tid siden var i radioen for at tale om forestillingen. Ja, hvad rager det os?
Anna Malzer er ny direktør på Mungo Park i Allerød og med forestillingen DE HOVEDLØSE er hendes mål om at starte en revolution fra teaterscenen kommet et skridt nærmere målet.
I medierne har der det sidste lange stykke tid været en enorm på fokus på Malzers køn og unge alder og faktisk ikke på det der er vigtigt, nemlig hendes ønske om at drive revolution fra teaterscenen. Det er tid til et fokusskift.
Debuterende dramatiker Nanna P. Tüchsen har, med afsæt i De Gule Vestes protester i Frankrig, skrevet et familiedrama om en fransk familie, på randen af underklassen og deres kamp for et liv der er værd at leve. Den yngste bror arbejder på Burger King. Han er vred og tilslutter sig De Gule Veste samtidig med, at søsteren pludselig bliver mediedarling og hele bevægelsens talskvinde. Den ældste bror er politimand og bliver splittet mellem sin familie og sit job. Alt imens faren, der er tidligere bokser forsøger at holde sammen på det hele, samtidig med, han forsøger at tøjle en altopslugende angst. Det hele sat ind i en ramme omkring den franske dronning Marie-Antoinette, der keder sig så gudsjammerligt, at hun giver sig til at ydmyge sin kammertjener. Men ind træder to skuespillere, hidkaldt for at underholde den kedsomhedsplagede dronning. De fortæller en historie fra fremtiden om De Gule veste og Kong Macron. Terningerne er kastet…
Malin Rømer Brolin-Tanni er en lystig og naiv Marie-Antoinette, der morer sig kosteligt med at fortælle folkets oprørshistorie. Og hun er endnu bedre som søsteren Manon, der stiger til vejrs i politik og får De Gule Vestes meninger og holdninger at smage.
Kaster Dalsgaard brager igennem som den yngste bror Marcell, der arbejder i kapitalismens højborg Burger King, men hver lørdag tager sin gule vest på og går på gaden. Dalsgaard spiller Marcell, så vi glemmer, at hans ord er replikker. Jonas Munck Hansen er rørende og fint underspillet som storebroren Philippe, politimanden, der skal finde ud af at få sit job og sine forpligtigelser til at matche sin familie. Og så er der Henrik Prip som den gamle, angstramte far, der så gerne vil på gaden, men end ikke kan træde ud ad sin hoveddør, før panikangsten rammer. Han spiller den gamle far med så megen nerve og kærlighed, at det ikke kan undgå at forplante sig helt ud på publikumsrækkerne.
Foto: Jon Kort |
I Johan Sarauws instruktion er DE HOVEDLØSE blevet en vedkommende og modig fortælling om oprør. Måske taber forestillingen pusten en smule hen mod slutningen og måske er der for mange ender der skal knyttes. Men ingen tvivl om at DE HOVEDLØSE er en modig og lovende første forestilling for Anna Malzer og hendes ønske om at revolutionere teatret.
DE HOVEDLØSE spiller på Mungo Park i Allerød frem til d. 26. maj 2020 og på Teater Republique på Østerbro fra d. 7. – 18. februar 2020. Forestillingen er næsten udsolgt i Allerød, men der er stadig billetter at hente når forestillingen rammer København. Forestillingen varer ca. 1t. 30min.
DRAMATIKER: Nanna P. Tüchsen INSTRUKTION/CO-INSTRUKTION: Johan Sarauw/Anna Malzer SCENOGRAFI & KOSTUMER: Frederikke Dalum LYSDESIGN: Mikkel Givskov LYDDESIGN: Nanna Schleimann MEDVIRKENDE: Malin Rømer Brolin-Tani, Jonas Munck Hansen, Kasper Dalsgaard og Henrik Prip
Kommentarer
Send en kommentar