SER DU MIG - Teater Grob & CoreAct...

 På Teater Grob kan man for tiden opleve en højaktuel performance om, hvad der sker når et menneske kastes ud af normernes kredsløb og rammer bunden. Det er vigtigt og rørende teater og det er ikke for sjov. 

Foto: Emilia Therese

’Jeg har altid drømt om, at folk så mig i øjnene først. Så den, der er inde i mine øjne. Mig.’

I er verden styret af vækst og forbrug spørger vi: Hvad er du? Hvad laver du? Hvad tjener du? Men vi glemmer at spørge: Hvem er du? Hvad kan du? Hvordan har du det?  Tre mennesker falder ud af normernes kredsløb og rammer bunden. Ude af samfundet, ude af syne, ind i mørket. Dømt ude. Efter faldet, hvad er der så tilbage, når man ingenting har? Fattigdom? Hvad er der bag dommen? En anden verden og et andet fællesskab? Dette undersøger Teater Grob og performancekollektivet CoreAct i forestillingen SER DU MIG.

På scenen står Helene Kvint, Søren Møller Pedersen og Mohamed Ali Osman. Alle tre formår de på fineste vis at vise os eksistenserne på livets bund; dem der er tabt. En slags faldets anatomi. Specielt Mohamed Ali Osman lyser op. Han har en komisk timing, der får latteren til at rulle, selv i de sørgeligste situationer. 

Anika Barkan har iscenesat Abelone Koppels smukke og fragmenterede tekst, så det hele flyder. Der er en kropslighed og ro over iscenesættelsen, der klæder teksten. Enkelte steder bliver tekstleveringen lidt flad og kommer til at skure i ørerne, men det er ikke noget, der karambolerer med den overordnede oplevelse. 

Edward Lloyd Pierce har skabt et visuelt univers i evig forandring. En lysende stjernehimmel af lyspærer, utallige sække med jord og et lyst gulvtæppe danner rammen for fortællingen om de tre tabte eksistensers vej tilbage til livet. Et liv hvor vi står sammen og deler det vi har til rådighed. Slutningen tager en uventet drejning, jeg ikke skal afsløre her. Den skal opleves. Men den gav et sug i maven og et smil på læben.

Foto: Emila Therese

Det var vidunderligt endelig at blive lukket ind i en teatersal igen. Jeg har ellers ikke været i en sådan siden lørdag d. 7. marts. På Teater Grob spilles der kun for halv sal og der er begrænset adgang til foyeren, men det hele føles trygt og sikkert.

SER DU MIG er en samproduktion mellem Teater Grob og CoreAct og spiller på Teater Grob frem til d. 12. september 2020 og varer 70 min. uden pause.

IDÉ OG KONCEPT: Coreact MANUSKRIPT: Abelone Koppel INSTRUKTION: Anika Barkan SCENOGRAFI & LYSDESIGN: Edward Lloyd Pierce LYDDESIGN: Mika Forsling KOSTUMEDESIGN: Camilla Lind VISUEL KONSULENT: Anna Schuleit Haber MEDVIRKENDE: Mohamed Ali Osman, Helene Kvint & Søren Møller Pedersen

Kommentarer