Hos Teater Hund på Krudttønden får det moderne familieliv en kærlig behandling i familieforestillingen med det mundrette navn FAR, MOR & BØRN – HVER DAG! VI TISSER NÅR VI TANKER! En hyggelig og morsom forestilling, der nogle gange har lidt svært ved at komme hen til pointerne.
|
Foto: Søren Meisner
|
Hvem gider dog lege Far, Mor og Børn hver dag, hvis det ikke er sjovt? Det moderne familieliv er ikke altid en dans på roser, hverken for store eller for små, og det kan være svært at leve op til at være barn i ’Den Perfekte Familie’.
En søndag formiddag i høj septembersol tog min 8-årige gæsteanmelder og jeg en tur på Krudttønden på Østerbro, hvor Teater Hund nu har til huse, for at se genopsætningen af forestillingen FAR, MOR & BØRN – HVER DAG! Forestillingen havde premiere i 2008, spillede igen i 2018 og nu i 2020. Skuespillerne er blevet skiftet ud undervejs og tiderne har ændret sig.
Rebecca Arthy har skabt en sjov og funktionel scenografi, hvor baggrunden er en stor oplyst cornflakespakke, en overdimensioneret pakke smør bliver bl.a. et bord, en kæmpe ost bliver en reol osv. Det er sjovt tænkt og det virker, når vores lille familie hver morgen indtager morgenmaden i forskellige stadier af ’kom nu, nu skal vi virkelig skynde os’-stress.
Vi møder tre forskere, der introducerer os til det de kalder Voksenologisk Have. Et sted hvor man kan få lov til at udforske de voksne. På skift går de tre forskere så på gulvet iført alverdens sjove parykker, briller og kostumer og spiller hverdagssituationer fra familielivet for os. For børnene har klaget. De voksne har alt for travlt, lytter ikke til børnene, driller eller er pinlige. Kan det nu også passe?
Methe Bendix har både iscenesat og skrevet manuskriptet. Og det er helt tydeligt i iscenesættelsen, at hun har øje for komik. Flere steder griner vi så vi får tårer i øjnene. Fx i scenen hvor Barnet ikke vil spise og Mor og Far nærmest må tvangsfodre Drengen som norske skovtrolde og små kaniner, før de giver op og giver den lille cola og chips, for noget næring skal Drengen jo have. Den scene vakte tydeligt genklang i salen. Manuskriptet er dog lidt en dramaturgisk rodebutik med alt for langt til pointerne og der bliver for meget falden på halen. Specielt scenen hvor forældrene driller barnet synes uendelig lang, før pointen endelig rammer. Og det er synd, for det får den eller tempofyldte forestilling til at virke unødigt lang. Det er også som om, at sammenhængen mellem den Voksenologiske Have og forestillingens øvrige scener på et tidspunkt mister sit samspil og ideen med de tre forskere mister sin pointe.
|
Foto: Søren Meisner
|
Alle tre spillere giver den fuld gas i et utal af roller og fjollede kostumer og formår at holde tempoet og tungen lige i munden. Therese Glahn er den sjove, distræte mor med hjertet på rette sted. Henrik Holmen er barnet, der, nærmest underspillet, fanger vores sympati og viser hvor fjollede de voksne til tider ter sig. Og Folmer Gry Kristensen formår at bruge sin fysik som bl.a. Faren den trykker den af til en gang rockmusik og ikke selv ser hvor pinlig han er.
Min lille gæsteanmelder synes forestillingen var rigtig sjov og kunne efterfølgende genkende mange af de situationer forestillingen præsenterede os for. Specielt den med de pinlige forældre og det med at de voksne altid har travlt. Men lige som mig synes hun også, at der var lidt langt til pointerne ind imellem. Men underholdt, det var vi. Så trænger din familie til at grine lidt sammen, så smut forbi FAR, MOR & BØRN – HVER DAG!
FAR, MOR & BØRN – HVER DAG! er for de 5 – 12-årige og deres voksne. Forestillingen spiller på Krudttønden frem til d. 27. september og varer 50min. uden pause.
MANUSKRIPT & INSTRUKTION: Methe Bendix SCENOGRAFI: Rebecca Arthy LYDDESIGN: Jonas Vest LYSDESIGN & AFVIKLING: Nicolaj Valet MEDVIRKENDE: Therese Glahn, Henrik Holmen & Folmer Gry Kristensen
Kommentarer
Send en kommentar