SOM BRØDRE - Teater Grob...

Teatrene spiller igen. Og hvilken fryd at være tilbage i teatersalens mørke. Teater Grob genåbner det lille teater med en barsk og rørende fortælling om to brødre, fanget i et ingenmandsland mellem to kulturer. En samfundskritisk forestilling med en fortælling der sætter sig lige i mellemgulvet på tilskueren. 

Foto: Zuhal Kocan

Mor, Baba, Storebror og Lillebror. En lykkelig familie flytter til forstaden og inviterer vejens beboere på hjemmelavet risgryde og hygge. Udadtil stråler familielivet af varme og lykke, men på den anden side af de nedrullede persienner eksisterer en anden verden, hvor Baba er konge, og forsøger at kontrollere alt. Når kongen er utilfreds med sine sønner, gentager han med jævne mellemrum, at det var en fejl de blev født. De to brødre driver længere og længere væk fra hinanden mod hver deres fællesskab, som giver dem det de mangler i livet – kærlighed og anerkendelse.

Vi har hørt historien før. To brødre der kæmper med deres kultur, identitet og i forsøget på at leve op til omverdenens forventninger, kommer længere og længere væk fra hinanden. Men det gør bestemt ikke SOM BRØDRE mindre relevant eller mindre seværdig. Jeg var så heldig at se forestillingen allerede i 2019 på CPH-Stage. Dengang var forestillingen en præsentationsforestilling fra Den Danske Scenekunstskole. Nu har Teater Grob grebet forestillingen. Både teksten og forestillingen strammet op af teatrets nytiltrådte direktør, teaterinstruktør Sergun Oshana. Forestillingen bygger på idé og tekst af Alexander Mayah Larsen, der selv er vokset op midt mellem to kulturer.  

 
Foto: Zuhal Kocan

Flyttekasser og sammenrullede tæpper er stablet op på scenen. Nogen er lige flyttet ind. Det er Lillebror og Storebror. De flytter rundt på kasserne, mens de tjatter til hinanden, leger og driller hinanden kærligt. Langsomt begynder deres fortælling. En fortælling om dengang en kemiingeniør på flugt fra regimet i Irak og en ateistisk, feministisk socialpædagog mødte hinanden i regnen ved et busstoppested i Mørkhøj. Snart er de gift og der er kommet to små drenge til, Storebror og Lillebror. På overfladen ser det hele lyst og smukt ud. Men der er ridser i lakken og ikke alt er, som det ser ud. Storebror er lys, Lillebror er mørk og begge kæmper de for at finde fodfæste i det urolige ingenmandsland mellem to kulturer. Begge forsøger de at finde noget at gribe i, men ender i stedet der, hvor de ikke kan bunde.

Kasper Dalsgaard og Alexander Mayah Larsen er alene på scenen med musiker Rasmus Juncker. De spiller alle rollerne, mens de brydes, slås og krammer. Timingen sidder lige i skabet og forestillingen er sine steder utrolig morsom, også mere end man lige regner med. Men under humoren ulmer en aggressivitet, der vidner om noget underliggende, der for alt i verden ikke må komme frem i lyset. Så når tragedierne rammer, rammer de ekstra hårdt. Rasmus Juncker formår med trommesæt og synthesizer at skabe et levende, pulserende og til tider skræmmende lydbillede til forestillingen. 

SOM BRØDRE er ikke en løsningsorienteret forestilling, der med løftet pegefinger skal fortælle os om, hvordan alle integrationsproblemer skal løses. Forestillingen er i stedet et portræt af to brødre, begge fanget i en boble der er svær at bryde. Med sin rå fortællestil og åbne slutning, sætter forestillingen sig lige i mellemgulvet. Og jeg kan ikke lade være med at tænke, at det er synd, at forestillingen kun skal spille i ca. 10 dage. Den fortjener et stort publikum og jeg håber den kommer op igen i en kommende sæson, så endnu flere kan få lov at opleve historien om de to brødre.


Foto: Zuhal Kocan

SOM BRØDRE er bygget over digte af Alexander Mayah Larsen. Digtene udkommer på Gyldendal d. 12. maj under titlen KONGEN LEVE. Forestillingen spiller på Teater Grob til d. 16. maj 2021 og varer 1t. 10min. Uden pause. 

IDÉ OG MANUSKRIPT: Alexander Mayah Larsen INSTRUKTØRKONSULENT: Sargun Oshana SCENOGRAFISK KONSULENT: Marianne Nilsson LYSDESIGN: Sonja Lea MUSIK OG LYDDESIGN: Rasmus Juncker DRAMATURGISK KONSULENT: Trine Wisbech MEDVIRKENDE: Alexander Mayah Larsen og Kasper Dalsgaard og Rasmus Juncker (musik)

Kommentarer