På vej ud af karantæner, nedlukninger og restriktioner skal vi alle sammen nu til at finde ud af, hvilket liv vi godt kunne tænke os. Skal vi direkte tilbage i armene på det vi kender, eller skal vi ryste posen og tænke livet helt anderledes? Teater Grob undersøger med forestillingen ELUSIA ensomheden og depressionens ansigt. En voldsom og komisk forestilling, der desværre sætter sig mellem to stole med et ordentligt brag.
Foto: Martin Høyer |
Vi møder Liva der er uønsket gæst i sit eget liv. Hun er gået i stå på et studie, der helt tydeligt ikke var det rigtig valg. Hver dag venter hun på 5C, mens hun sidder fast i sit hoved, i studiet og i sin lejlighed i Nordvest som hun heller ikke kan betale. Hendes bachelorprojekt smuldrer. Men da hendes nye roommate Makaria flytter ind, begynder hendes liv at ændre sig. Makaria er en hensynsløs, nysgerrig og driftig ung kvinde, der lever for at prøve livet af. Hun introducerer Liva til selvhjælpsprogrammet Elusia, og snart begynder verden og Liva at forandre sig.
Zara Lea Palmquists tekst falder lige ned i vores virkelighed. Vi okser afsted, venter på bussen, sidder på studiet eller knokler på arbejdet og tvivler. Tvivler på vores valg og vores liv. Og så går vi til terapeut, så vi kan formes til at passe ned i alle de kasser, vi forventes at finde os til rette i. Vores hovedperson Liva melder sig til alverdens selvhjælpsgrupper. Først i gruppen der skal lære hende, at ’min fisse er mit magtcenter’ og derefter direkte videre i onlinegruppen for ’æstetisk udfordrede mennesker’. Men først da hun møder den rebelske og grænsesøgende Makaria og hendes ide om ELUSIA, begynder Livas liv at ændre sig. Teksten er både voldsomt morsom, voldsomt modig og til tider også voldsomt grænseoverskridende. Findes Makaria, eller foregår det hele i hovedet på Liva?
Foto: Martin Høyer |
Med et transparent tæppe opdeles scenen. Livas kedelige og grå liv foregår foran tæppet, mens Elusias verden langsomt tager form og farver bag tæppet. Det er scenografisk rigtig godt tænkt. Jeg sad og ønskede, at Eluisas farvestrålende verden, ville have taget mere plads og farve som forestillingen skred frem. Distancen mellem de to verdner bliver flere steder for stor og fungerer ikke optimalt. Det virker til gengæld rigtig godt, når livetegner Bob Lundgreen på stedet tager os med til busstoppestedet eller på studiet i sine tegninger, der kastes op på tæppet.
Anne Sofie Wanstrup og Marie Cordsen giver den alt som den grå og kedelige Liva og hendes livlige modstykke Makaria. De er velspillende, morsomme og på intet tidspunkt bange for at være grimme eller for meget. Særligt Anne Sofie Wanstrup imponerede mig med sin evne til at transformere sig selv og sit udtryk. Den første time af forestillingen er også både underholdende og tankevækkende. Desværre taber iscenesættelsen pusten og slutningen er så søgt og åbenlys, at forestillingen ender med at sætte sig lige mellem to stole. Og det er ærgerligt, for Zara Lea Palmquists tekst er både morsom, skarp og hamrendende aktuel. Iscenesættelsen fremstår flakkende og forjaget. De to skuespillere kæmper og gør deres bedste, men spilletempoet er flere steder alt for højt og de to spiller med to alt for forskellige veje ind i karaktererne. Rent dramaturgisk trænger forestillingen flere steder til førstehjælp.
Jeg er vild med, at Zara Lea Palmquist har en tydelig politisk dagsorden med teksten. Alt vi kender skal rives ned, så vi kommer ud af sumpen. Jeg er bare ikke helt sikker på, at jeg ønsker ELUSIA som den nye verden.
ELUSIA spiller på Teater Grob frem til d. 18. september og varer ca. 1t. 20min. uden pause.
DRAMATIKER: Zara Lea Palmquist INSTRUKTØR: Jesper Pedersen LYSDESIGN: Malte Hauge LYDDESIGN: Asger Kudahl KOSTUMER: Ida Munk Ørstrøm MEDVIRKENDE: Maria Cordsen, Anne Sofie Wanstrup og Bob Lundgreen (livetegner)
Kommentarer
Send en kommentar