CABARET - Aarhus Teater...

Musicalen CABARET skildrer mellemkrigsårenes Berlin, men er på en måde desværre også eviggyldig. Der er endnu engang krig i Europa, priserne er på himmelflugt og penge får verden til at dreje rundt. Og på Aarhus Teater spiller de CABARET. En sikker og stilfuld iscenesættelse, der har massere på hjerte, overskud og kæmpe ensembletalent. Men det er også en iscenesættelse, der har tvistet plottet og drejet historien. Det er interessant og rørende, men det betyder også, at forestillingen ikke helt når den farlighed, man kunne ønske.

Foto: Emilia Therese 

”Jeg spøger Dem i dag, 
hvad ville De gøre? 
Ville De stikke af?
Hvad ville De gøre?
Hvad nu, hvis man bare sad musestille 
til der blev fred? 
Hvad ville De gøre, 
sat i mit sted?”
(Fra sangen ”Hva’ vil de gøre?)

John Kander og Fred Ebb skrev musicalen CABARET 1966 baseret på Christopher Isherwoods roman ”Farvel til Berlin”, der delvist biografisk skildrer forfatterens år i Berlin i starten af 1930’erne. I 1972 fik filmversionen med Liza Minelli i rollen som Sally Bowles premiere. Efterfølgende er musicalen blevet sat op igen og igen på alverdens teaterscener og det er som om, at forestillingen aldrig mister sin gyldighed. Den unge amerikanske forfatter Clifford Bradshaw ankommer til Berlin med en drøm om at slå igennem som forfatter. I stedet møder han, på den dekadente Kit Kat Club, den unge sanger og danser Sally Bowles. Hun flytter ind på hans pensionatsværelse og sammen fester de sig gennem Berlin, mens Hitler haler ind på magten og krigen begynder at rasle med sablen. 

Benjamin la Cour har begået en storslået og virkningsfuld scenografi, der nærmest får hovedrollestatus og får tyvernes brølende Berlin til at stå levende for os. Jeg følte mig flere gange helt henført til Brechts eget teater, Berliner Ensemble i Berlin. Niclas Bendix har iscenesat med sikker hånd, men også taget nogle iscenesættelsesvalg, der gør at forestillingen fremstår mere sikker end farlig og forførende. I denne version forelsker Sally og Cliff sig ikke i hinanden, men i stedet i drømmen om at lege far, mor og børn for det barn Sally bærer. Det gør, at når Cliff til slut forsøger at overtale Sally til at flygte fra Berlin og hjem til Amerika med ham, og Sally vælger at bytte sin pels med en abort hos lægen, er der ikke meget på spil. Emil Prenter giver os en sikker og velspillet Cliff, mens Sofie Nolsøe er en fin, men også noget underspillet Sally Bowles. Hun går rundt i højtaljede bukser og strikvest og mangler det dekadente touch, der plejer at følge karakteren. Jeg ville ønske at iscenesættelsen havde undersøgt de to karakterer dybere. Både Sallys grænsesøgende adfærd og Cliffs homoseksualitet.
Simon Mathew er konferencieren Emcee, der, som Nolsøes Sally Bowles mangler noget vildskab og farlighed. Han lister rundt i ført bowlerhat og alt for stort jakkesæt og vækker mindelser om en lille Chaplin der forsøger at få verden til at dreje den rigtige vej. Først til slut i forestillingen gibber det i os, når spejlet vender sig mod os. Hvor Emcee i andre versioner agerer djævlen på skulderen af karaktererne, bliver han i denne version en nærmest passiv observatør. Vel synger han fuldstændig fantastisk, men rigtig farlig bliver han desværre ikke. 
 

Foto: Emilia Therese


Men trods alt, er CABARET på Aarhus Teater en flot og fejende forestilling i et højt tempo. De otte dansere giver den alt i Signe Fabricius flotte koreografi. Orkestret under ledelse af Sacha Dupont er velspillende og aktive medspillere i forestillingen. Musikere og danser smelter nærmest sammen og giver os en dans på kanten af en verden i undergang. Det er supergodt ensemblearbejde.
Men allerfinest står forestillingen, når Ulla Henningsen og Anders Baggesen som pensionatsværtinden Fräulein Schneider og den lille jødiske grønthandler Hr. Schulz står alene og synger deres umulige kærlighed til hinanden over en ananas. Deres spil får luften til at sitre, når de rækker ud efter hinanden midt i en verden i kaos. Og når de et kort øjeblik tror på kærligheden, må vi glædes med dem. 

Er CABARET verdens bedste musical? Jeg vil være fristet til at sige ja. Og man er sikret en rigtig god oplevelse, hvis man tager forbi Aarhus Teater og lader sig henføre et par timer, mens verden drøner forbi derude. 

Foto: Emilia Therese

CABARET spiller på Aarhus Teater frem til d. 18. juni 2022 og varer ca. 2t. 15min. inkl. pause

DIALOG: Joe Masrteroff MUSIK: John Kander SANGTEKSTER: Fred Ebb INSTRUKTØR Niclas Bendixen OVERSÆTTELSE Jesper Kjær SCENOGRAFI & LYSDESIGN Benjamin la Cour KOSTUMEDESIGNER: David Gehrt KOREOGRAF: Signe Fabricius MUSIKALSK ARRANGEMENT: Jesper Mechlenburg KAPELMESTER: Sacha Dupont LYDDESIGN: Lars Gaarde MEDVIRKENDE: Sofia Nolsøe, Emil Prenter, Simon Mathew, Ulla Henningsen, Anders Baggesen, Kjartan Hansen, Sofie Topp-Duus, m.fl. 

Kommentarer