I år falder fejringen af 300 året for dansk teater og på Sjællands Teater fejrer de det med en utrolig vellykket og velspillet iscenesættelse af Ludvig Holbergs ganske oversete DE USYNLIGE.
Henrik Blauner & Charlotte Amalie Kirkegaard Kehlet Foto: Evan Hemmingsen |
Det er en yndig historie om to rige elskende, hvor Leander bliver stillet på prøve af sin forlovede, der altid bærer maske – og dermed kaldes usynlig. Kan Leander holde sit troskabsløfte til sin mystiske elskede, hvis han bliver bestormet af den skønneste kvinde på jorden? Og vil Leander beholde sin tjener Harlekin i sit brød, når tjeneren på vulgæreste vis, først slår op med sin kæreste Columbine og dernæst bejler til en anden maskeret/usynlig kvinde Magdelone, fordi han vil være lige så fin som sin herre? Får de rigtige hinanden til slut eller er der altid et ulykkeligt hjerte, der bliver efterladt ved byens springvand?
På Herregården Tersløsegaard ved Sorø boede Ludvig Holberg fra 1745 frem til sin død i 1754, så klart skal Sjællands Teater og Holberg Teatret gå sammen om ægte Holberg i Herregårdens Have, med Niels Vandrefalk som primusmotor. Holberg skriver DE USYNLIGE i 1726 med tydelig inspiration fra Harlekinaderne og den italienske commedia dell’arte tradition. Hovedpersonen er Harlekin, ikke som vi kender ham fra Pantomimen i Tivoli i dag, men mere som en modsætning til at god orden og moral. Og det ser vi virkelig foldet ud i DE USYNLIGE, hvor Harlekin, efter forbillede fra sin rige herre, lader sig skille fra sin forlovede Columbine fordi hun ter sig for billigt. ”Når jeg spurgte om lov til at røre hendes bryst, sagde hun glad ”Så gerne min snut””. Columbine sværger hævn og pludselig er Harlekin håbløst forelsket i den fattige og sikker letlevende Magdelone, fordi hun bærer maske og ter sig ”usynligt”.
Christine Gaski & Christian Damsgaard Foto: Evan Hemmingsen |
Christian Damsgaard har både statur og replik til Harlekin, der i hans hænder bliver morsom, tragisk og til tider vidunderligt ynkelig. Christine Gaski er både morsom og tilpas forsmået i den lille rolle som Columbine, der sværger hævn over Harlekin. Tine Gotthelf får lov at rulle sig ud på ægte sønderjysk som den simple og dog kløgtige Magdelone, der klæder sig usynlig for den stakkels Harlekin. Der er en vidunderlig tragisk nerve bag al komikken i hendes spil. Henrik Blauner og Charlotte Amalie Kirkegaard Kehlet er begge velspillende og tilpas yndige i rollerne som Leander og Leonora der til slut hopper med i maskespillet for at få skovlen under Harlekin.
Vibeke Wrede viser endnu engang hvorfor hun er en af landets bedste iscenesættere. Med en lille tekst. 5 skuespillere og en lille scene midt i haven ruller komedien og intrigerne sig ud på fornemste vis. Hele tiden er vi underholdt og aldrig i tvivl om komediens næste træk. Og når maskespillet afsløres til slut, går vi ud den lyse sommeraften med et stort smil på læben. Benita Hastrups musik understøtter forestillingen fint og forstår at indramme fortællingen uden for mange store krummelurer.
Tersløsegaard er det helt naturlige sted at spille Holberg, men samtidig kan jeg ikke undgå at være lidt trist over, hvor mange der ikke får set denne perle. Ud på turné med den og lade resten af landet få glæde af denne oversete Holberg-perle. En værdigt indslag i fejringen af Dansk Teater 300 år.
Charlotte Amalie Kirkegaard Kehlet, Tine Gotthelf &Christine Gaski Foto: Evan Hemmingsen |
DE USYNLIGE spiller i haven på Tersløsegaard torsdag til søndag frem til d. 3. juli 2022. Forestillingen varer ca. 90 min inkl. pause.
TEKST: Ludvig Holberg INSTRUKTØR: Vibeke Wrede KOMPONIST: Benita Haastrup ORKSETRERING & PRODUKTION: Jens Skou Olsen & Benita Haastrup IDÉ: Niels Vandrefalk MEDVIRKENDE: Henrik Blauner, Christian Damsgaard, Christine Gaski, Charlotte Amalie Kirkegaard Kehlet & Tine Gotthelf
Kommentarer
Send en kommentar