Foto: Rumle Skafte |
Foto: Rumle Skafte |
Den ret så almindelige Orhan har lige begravet sin far som han ikke rigtig kendte. For faren havde en ufo-oplevelse tilbage i 80’erne, som ifølge familien gjorde ham så mentalt ustabil at han forlod dem. Blandt de få ting Orhan arver finder han en mystisk båndoptagelse adresseret direkte til ham. Efter at have hørt båndet kan den ellers logisk tænkende Orhan ikke slippe spørgsmålet om, hvem hans far mon var, og hvad disse ufo-oplevelser gik ud på. Han begiver sig derfor ind i det danske ufo-miljø anno 2022 for at finde svar.
Virker det? Ja og nej. Jeg vil utrolig gerne kunne lide forestillingen, for selve præmissen er så tilpas gakket, at det må kunne blive rørende og samtidig hylende morsomt. Og det gør forestillingen også, men desværre kun i momenter.
Henrik Prip er fænomenal, rørende og fin som Ufo-entusiasten, der måske har svaret på alle hemmelighederne. Også Alexander Mayah Larsen imponerer som den gennemsnitlige Orhan. Han formår at få en troværdig og rørende karakter ud af den ellers noget kedelige ingeniørtype. Også Laura Kjær og Søren Birch Plum viser gode takter. Hun som den charmerende podcastvært der tager Orhan med på eventyr og han som Orhans ulidelige halvbror, med urealistiske kunstneriske ambitioner. Men desværre kommer deres karakterer til at virke overflødige og overfladiske i det noget rodede manuskript. Og Anna Malzers instruktion, får desværre ikke ryddet op i hverken rodet eller det banale.
INGENMANDSLAND vil en masse, men falder lidt kluntet mellem to stole. For spørgsmålet om realiteter og identitet, drukner i den overflødige lovestory. De fire på scenen griber ofte til instrumenter og spiller og synger hjertet ud. Og når det virker, virker det fænomenalt. Poul Krebs gammelkendte klassiker ”Sådan nogen som os” får ny betydning og står klart efter sidste akkord er slået af og lyset er slukket igen. Desværre får vi ikke lov at se helt hvad den nye sal har potentiale til. Frederikke Dalums scenografi virker kluntet og både lys og lyd virkede en smule udfordret på premiereaftenen.
Foto: Rumle Skafte |
DRAMATIKER Nanna Plechinger Tüchsen INSTRUKTØR: Anna Malzer SCENOGRAF: Frederikke Dalum LYSDESIGN: Mads Lindegaard LYDDESIGN: Emil Bøll MUSIKALSK ARRANGEMENT: Ingvild Skandsen FOTO: Rumle Skafte MEDVIRKENDE: Alexander Mayah Larsen, Laura Kjær, Henrik Prip, Søren Birch Plum
Kommentarer
Send en kommentar