Fredericia Musicalteater tager en modig chance med INGVAR! om grundlæggeren af IKEA. En gennemkomponeret musical, bygget på folkemusik og ægte svensk humor. Måske ikke en musical for alle, men det er værd at tage udfordringen op.
Foto: Søren Malmose |
I en meget nær fremtid, måske om fem minutter, opdager en gruppe børsspekulanter, at verdensøkonomien er kollapset og kapitalismen er død. De synger deres klagesang i håbet om, at nogen vil komme og redde dem. Indtil en af dem får ideen om at spørge deres for længst afdøde ikon, den ultimative kapitalist, IKEAs grundlægger, Ingvar Kamprad til råds. Men han er jo død, og en afdød kan have svært ved at svare direkte, så i stedet udvælger spekulanterne en fra kontoret til at spille Ingvar. De andre påtager sig rollerne omkring ham, og i løbet af natten gennemlever de sammen Ingvars liv, for at se, om de selv kan finde en løsning.
Der går ren meta-fortælling i den, når historien om Ingvar skal fortælles. Skuespillerne på scenen spiller børsspekulanter, der pludselig beslutter sig for at spiller Ingvars liv, som et sidste nødråb ud i den krakkede virkelighed. Det giver et ekstra lag, der både bliver forestillingens styrke og svaghed. Alle på scenen løfter de hinanden i en kollektiv forening. Det hele virker enormt trygt og sammenspillet i Nikolaj Tarps meget stramme og gennemtænkte iscenesættelse og Ernestine Ruiz flotte og imponerende koreografi. Og alle giver de sig 110% - og så endda lidt til. Thomas Jensen har skruet på alle meta-knapperne og er både sjov og underspillet som børsspekulanten, der noget modvilligt tager Ingvars gule paryk på. Men måske bliver det lige underspillet nok. Først hen mod slutningen ruller Jensen sin stemme ud og viser os, hvad han virkelig kan. Ensemblet er forrygende og meget velsyngende. Men særligt Magnus Bruno, Søren Bech-Madsen og Cecilie Thiim husker man når man forlader teatret.
Foto: Søren Malmose |
INGVAR! er bedst når de velsungne harmonier går op i en højere enhed med det to mands store orkester - henholdsvis orgel og violin - og klasker sammen med den dybt satiriske tekst, udmærket oversat af Mads Æbeløe. Men på et tidspunkt bliver det næsten også for meget. Musikken bliver gentagende i sit udtryk og billederne på scenen flyver forbi i et tempo, der gør det svært at holde fokus. Særligt første akt bliver til den lange side. Men slutningen samler det hele fint op. Når klagesangen igen gentages og ingen svarer. Hvad gør vi stakkels kvæg, når vores hyrde, verdenskapitalen, ikke findes mere? Er der nogen der lytter?
INGVAR! er nok ikke en musical for alle. Og den kommer helt sikkert også til at dele vandene. Men det er alligevel værd at give den gakkede tur i manegen en chance, for der er tydeligt en mening med galskaben, der kun bliver tydeligere, jo længere man får lov at mærke efter. INGVAR! er hverken ABBA eller Disney, men Fredericia Musicalteater beviser endnu engang sig selv som et modigt og progressivt teater, som Fredericia by med rette kan være stolte af.
Foto: Søren Malmose |
INGVAR! spiller på Fredericia Musicalteater til d. 26. marts og varer ca. 2t. 30min. inkl. pause
MUSIK: Erik Gedeon TEKST: Klas Abrahamsson INSTRUKTØR: Nikolaj Tarp SCENOGRAF: Lise Birch KOREOGRAF: Ernestine Ruiz KAPELMESTER: Pojken Flensborg / David Tølbøll Mortensen OVERSÆTTELSE: Mads Æbeløe Nielsen KOSTUMEDESIGN: Thilde Jensen LYS: Martin Jensen LYD: Peter Løvenhardt MEDVIRKENDE: Thomas Jensen, Elise Ruusunen, Line Staun Jensen, Cecilie Thiim, Johan Klitgaard, Magnus Bruno, Søren Bech Madsen
Kommentarer
Send en kommentar