SOM I HIMLEN på Det Kongelige Teater er en vidunderlig, drivende melodramatisk musical med et stjernecast og musik der får tårerne til at trille.
Foto: Camilla Winther |
Historien i SOM I HIMLEN er hentet fra filmen af samme navn, der blev en kæmpe succes, da den kom ud i 2004. Præmissen er simpel og set før. Den verdenskendte dirigent Daniel Daréus vender hjem til sin barndomsby efter et hjertetilfælde. Han overtager - lettere modvilligt - lillebyens kirkekor, lærer dem at finde tonen inde sig selv og ender med selv at finde både den familie og kærlighed han aldrig før har haft.
I 2014 satte Teatret, ledet af Hans Rønne, SOM I HIMLEN på scenen. Victor Marcussen og Hans Rønne stod for bearbejdelsen og jeg får stadig gåsehud når jeg tænker på Anna Ur Konoys utroligt kraftfulde ’Gabriellas Sang’. Det er altså ikke første gang vi ser SOM I HIMLEN i Danmark, men det er første gang i Kay og Carin Pollaks egen version der fik premiere i 2018. Og hvilken version. SOM I HIMLEN i Operaen er melodramatisk feel -good musical, så det driver ned af væggene. Det er store følelser og stor musik. Så stort, at det næsten bliver for meget. Pointerne er skåret ud i pap og følelserne sidder udenpå tøjet. Men grunden til at det hele alligevel virker og ikke kammer over, er fordi det handler om helt almindelige mennesker. Mennesker med helt almindelige liv og følelser, vi får lov at leve med i de små tre timer forestillingen varer.
Foto: Camilla Winther |
Den lille by Lysager er beboet af de mest vidunderlige, skøre og varme sjæle, der sjældent i Danmark er set castet bedre end her. Der er den hjertevarme og kærlighedshungrende Olga i Betty Glosteds vidunderlige skikkelse. Troels Malling der er den innovative og entreprenante Arne, som virkelig forstår sig på forretninger, men ikke mennesker. Mathias Hartmann Niclasen er vidunderlig som den handicappede Thor, der viser sig at have de smukkeste toner boende i sig. Maria Lucia Heiberg Rosenberg er smukt underspillet i rollen som den voldsramte Gabriella. Hun kan føje endnu en triumf til sit cv med sin kraftfulde version af ”Gabriellas Sang”, der fik publikum til at gå til pause med tårnene løbende ned ad kinderne. Lars Arvad er ’tykke’ Holger, der finder sig i meget, men ikke alt. Hans sammenbrud var rørende overraskende.
Og så er der Jesper Lundgaard og Cecilie Stenspil som den konservative præst Stig og hans kone Inger, der ganske langsomt tør gøre oprør og gøre sig fri. De to har et fint samspil og Lundgaard giver os et flernuanceret skurkeportræt, af en mand der ikke nødvendigvis er ond, men i stedet bundet af egne lænker i frygt for at skuffe sin gud.
Carsten Svendsen har, i min optik, aldrig været bedre, end i rollen som Daniel Daréus. Hans angst for livet manifesterer sig tydeligt som en smerte i armen, der får hele hans krop til at sitre. Nærmest helt underspillet finder han kærligeheden i Sicilia Gadborgs hjertegode Lena, der lærer ham vigtigheden af kærlighed.
Dansk er et svært sprog at synge på. Mads Æbeløe har begået oversættelsen og har gjort et ganske hæderligt stykke arbejde. Men sproget bliver sine steder alligevel ganske kluntet. Det bliver heller ikke bedre af, at musik og tekst hele tiden følger hinandens følelser i en sådan grad at det nærmest bliver ost med ost på. Flere gange skal der også både fortælles først i replik og lige derefter i sang hvad der sker, hvad vores karakterer føler osv. Dramaturgisk kunne der godt være gjort et tættere kirurgisk knivarbejde, der også kunne have skåret en smule på spilletiden.
Men samtidig havde jeg som tilskuer nærmest ikke lyst til, at det hele skulle slutte. Jeg ville vide mere, lære karaktererne endnu bedre at kende. Blive i det lange varme kram SOM I HIMLEN er. Forestillingen var ikke 10 min gammel før tårerne begyndte at strømme ned ad mine kinder. Og jeg hulkede mig igennem det sidste kvarter.
Måske er SOM I HIMLEN ikke for alle. Men den er for dig, der gerne vil røres af både historie og musik og som er klar til at give los og slippe følelserne fri i tre timers tid.
Foto: Camilla Winther |
SOM I HIMLEN spiller på Operaen til d. 28. december 2023 og varer ca. 2t.45min. inkl. pause. Forestillingen synges på dansk med danske og engelske overtekster til sangene og med engelske overtekster til dialogen.
SOM I HIMLEN af Carin og Kay Pollak MUSIK: Fredrik Kempe. SANGTEKSTER: Carin Pollak og Fredrik Kempe, samt Stefan Nilsson og Py Bäckman ISCENESÆTTELSE: Edward af Sillén INSTRUKTØR VED GENOPSÆTNING SAMT BEARBEJDELSE: Johanna Hybinette DIRIGENT: Lars Kvensler SCENOGRAFI: Kim Witzel KOSTUMEDESIGN: Annsofi Östbergh Nyberg KOREOGRAFI: Per Magnus Andersson GENOPSÆTNINGSKOREOGRAFI: Tommy Englund LYSDESIGN: Mikael Kratt LYDDESIGN: Jonas Peter Vest DANSK OVERSÆTTELSE: Mads Æbeløe
MEDDVIRKENDE: Carsten Svendsen, Sicilia Gadborg, Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Jesper Lundgaard, Troels Malling, Cecilie Stenspil, Kristian Rossen, Mathias Hartmann Niclasen, Betty Glosted, Lars Arvad, Nina Pressing, Nicoline Siff Møller, Nadin Reiness, Jacob Højlev Jørgensen, Thor Søby Vestergaard, Christina Elisabeth Mørkøre. Børn: Elias Norman Lassenius Kramp, Bertram Hasforth Klem, August Kramp, Laura Thomsen og Silas Santin. Ensemble: Bjarne Antonisen, Isak Bendelin, Silke Biranell, Emilie Groth Christensen, Rasmus Garndt, Rachael Ireson, Kristian Jensen, Julian Kellermann, Camille Rommedahl, Linnea Stenbeck og Jonas Suurballe. Sangere fra koret Vocalicius. Det kgl. Kapel.
Kommentarer
Send en kommentar