Med SATURDAY NIGHT FEVER har One & Only Musical hængt discokuglerne op og fundet glimmerstøvlen og skjorterne med de store flipper frem. Det er der kommet en flot, velsmurt, men også noget forjaget og hektisk musical ud af.
Foto: Miklos Szabo |
I 70'ernes Brooklyn drømmer butiksmedarbejderen Tony Manero om et liv som danser. Discoen betyder alt for ham, og kun i weekenden på diskoteket 2001 Odyssey føler han sig fri fra sin familie og venners forventninger. Når først musikken spiller, er Tony kongen af dansegulvet, og intet føles umuligt. Tonys vilde weekender kan dog ikke holde virkeligheden på afstand for altid, og da han vælger at gå all-in på en stor dansekonkurrence, bliver både venskaber, romancer og hans familieliv sat på prøve.
Rollen som Tony bliver alterneret af Silas Holst og den tidligere kongelige solodanser Alban Lendorf. Jeg har set begge i aktion. Silas Holst på premieren d. 12. september og Alban Lendorf søndag d. 15 kl. 15 - Fra premiereglitter til søndagshygge i en halvt fyldt sal. Silas Holst vælger at spille sin Tony noget usikker og søgende i jagten på egen lykke. Han virker til premieren næsten skælvende. Han spiller utrolig meget på humor og ironi - og meget store følelser, når nettet strammes hen mod slutningen. Altså en noget usikker Tony, men dog ikke uden charme. Alban Lendorfs Tony er til gengæld noget mere en drengerøv, der formår at charme både damerne på scenen og publikum i salen. Han danser vidunderligt - selvfølgelig, fristes man til at sige - og forstår også at servere en replik. Hans store følelsesudbrud hen mod slutningen bliver ikke så forceret som Holsts, men ender i stedet måske en smule fladt. Og så undrer det mig, at han slet ikke synger. Tony er en meget lille sangrolle. Og hvis man ikke lige ved det, virker det ikke underligt at han ikke synger, men alligevel lidt vel ærgerligt.
Som Tonys tre venner ses Søren Torpegaard Lund, Christopher Rørmose og Patrick Terndrup. Alle tre er de tilpas fjogede og letbenede som de tre kumpaner. Men særligt Søren Torpegaard Lund sætter aftryk i rollen som Bobby, der er kommet til at gøre en pige gravid og derefter mister fodfæstet. Han sikrer forestillingens største bifald efter sangen Tragedy - endnu engang kan man nærmest sige. For det er nærmest blevet en del af musicalopskriften hos One & Only Musicals at give Torpegaard et showstoppende nummer. I Matador Musicalen var det i rollen som den forsagte og homoseksuelle Daniel, der bare så gerne vil have sin fars kærlighed. Her en noget mere nuanceret karakter. Til premieren virkede Torpegaard lidt presset i sit spil. Men allerede et par dage senere virkede han spillet varm.
Foto: Miklos Szabo |
Stanley Bakar brænder igennem i en lille, men alligevel vigtige rolle som Tonys bror Frank, der, til sin mors store fortrydelse, vælger at forlade præstegerningen i den katolske kirke, for at finde sig selv og dermed kommer til at inspirere Tony i hans vej ud af Brooklyn. Hans noget kejtede og lidt stive fremstilling af præsten, der ikke længere tror rørte mig helt ægte, midt i al glimmeret og de hurtige sceneskift.
Pelle Nordhøj Kann har stået for iscenesættelsen. Det er tydeligt at han har forsøgt at lægge noget kød på karaktertegningerne. Desværre har forestillingen for travlt, til at det projekt rigtig kan lykkes. Det er flot skelet der er bygget, men der mangler kød på kroppen. Ensemblet er bragende dygtige dansere og sangere, men enkelte kommer til kort, når de skal forsøge at spille en rolle.
Silas Holst har stået for koreografien. Og det har han gjort ganske udmærket. Der bliver danset igennem fra alle kanter. Og selv når det går stærkt, er det lækkert at se på.
Historien er tynd og efter pausen taber forestillingen pusten. Ønsket om at glatte ud og sikre den lykkelige slutning, gør at det hele kommer til at fremstå forceret og uden gnist, der ellers var så meget af inden pausen. Under det hele lurer en Romeo og Julie historie, men når Tony, med sine venner, skal jagte kvarteret latinoer for at uddele tørre tæsk, kommer det hele til at fremstå lidt som pølsemandens West Side Story. Men alligevel måtte jeg vippe med på publikumsrækkerne og faktisk også blive ganske rørt et par gange. SATURDAY NIGHT FEVER er en musical til en glad aften, med god musik og måske en lille cocktail i pausen. En stor og lækkert pyntet flødeskumskage, der ikke bliver alt for vammel, men som desværre også hurtigt er fordøjet igen.
Foto: Miklos Szabo |
SATURDAY NIGHT FEVER er produceret af One & Only Musicals, varer ca. 2t. 30min. inkl. pause og spiller i Falkonersalen frem til d.19. oktober 2024, på Vejle Musikteater 23. oktober – 3. november 2024 og på Musikteatret Holstebro 6.-17. november 2024.
INSTRUKTØR: Pelle Nordhøj Kann KOREOGRAF: Silas Holst SCENOGRAF: Simon Higlett LYSDESIGNER: Súni Joensen LYDDESIGNER: Tim Høyer KAPELMESTER: Joakim Pedersen MEDVIRKENDE: Silas Holst/Alban Lendorf, Josefine Tvermoes, Christine Astrid Nielsen, Søren Torpegaard Lund, Christopher Rørmose, Patrick Terndrup, Ole Boisen, Jeanne Boel, Stanley Bakar, Søren Bang, Nastja Arcel m.fl.
Kommentarer
Send en kommentar