WICKED - Fredericia Musicalteater, AHA Creations & TIVOLI

Fredericia Musicalteater og AHA Creations markerer musicalen WIKEDS 20års jubilæum med en spektakulær nytænkning af forestillingen. En frydefuld oplevelse for store og små, med en sublim Nanna Rossen i hovedrollen. Et kulturtilbud der er værd at køre langt for.  

Foto: Emilia Therese

Historien er simpel. WICKED er fortællingen om et usædvanligt venskab mellem to piger, der møder hinanden på hekseskolen i det magiske rige Oz: Elphaba, der er anderledes, født med grøn hud, og klassens populære og smukke pige Glinda. Efter et besøg hos den store troldmand i Oz, der langt fra går som forventet, bliver deres venskab sat på prøve, når pigernes syn på virkelighed, kærlighed og løgne bliver vendt op og ned i en verden, hvor langt fra alt er, som det ser ud. For er det gode altid godt og er det onde altid ondt? 

Jeg må hellere starte med at indrømme, at jeg altid har synes al hypen omkring WICKED, har været en smule overdrevent. Jeg har lyttet til musikken, dog uden den store entusiasme og egentlig heller ikke gidet se forestillingen, fordi alle andre sagde at den var god. Altså heller ikke da den blev sat op på Det Ny Teater i 2011. Og hvor er det egentlig ærgerligt, for hold nu op et sanseorgie det er. 

Foto: Emilia Therese

Forestillingens allerstørste scoop er Nanna Rossen i rollen som den grønne heks Elphaba. Hun sprudler af energi og spillelyst og hendes vokal er som et langt, varmt kram. Hendes ”Leve uden tyngdekraft” (Defying gravity) sendte mig til pause med både gåsehud og tårerne løbende ned ad kinderne. Hun spiller rollen med en tilpas mængde både ironisk distance og skrøbelig sårbarhed. Rossen har vist os sit talent længe, men med rollen som Elphaba, cementerer hun endegyldigt sin position som en af de største og stærkeste musicalperformere i Danmark. Rollen som Elphaba er ikke nem. Den kræver sit af performeren i både sang og spil. Derfor alterneres rollen i udvalgte forestillinger af Katrine Skovbo. 

Johanne Milland leverer et komisk portræt af den ”gode heks” Glinda, der hele sit liv har fået præcis hvad hun peger på, men langsomt lærer vigtigheden af også at give. Hende og Rossen matcher i både sang og spillestil, hvilket gør forestillingen endnu mere frydefuld. Diluckshan Jeyaratnam giver Fiyero, den unge helt både Elphaba og Glinda falder for, mere dybde og karakter end rollen egentlig er skrevet til at have. Cecilie Thiim er skæg, men også en anelse overspillet i rollen som Rektor Morrible. Hvorfor hun skal have en så tæt ligehed med skurken Yzma fra Disney filmen ”Kejserens Nye Flip”, forstår jeg ikke helt. Det er en fin og ganske komisk karaktertegning, men ligheden hyldede mig lidt ud af den og Morrible kommer til at mangle en væsentlig ondskab og farlighed. Det er synd, for Thiim er en glimrende komisk performer og stærk sanger, hvilket her drukner. 

Mads Æbeløes oversættelse er frisk, moderne og ”til tiden”. Benjamin la Cours scenografi har mange fine elementer og spiller fint i farverne grøn. De mange videoprojektioner kommer dog desværre til at forstyrre. Det hele bliver til tider for filmisk og for fladt. Her kunne lektien ”less is more” fint være læst op på.  Orkestret, under kapelmester Martin Konges kyndige hænder, er velspillende og lyden er veldesignet og kommer flot rundt i hele salen. Kostumerne af Lotte Martine Blichfeldt og Anna Juul er nytænkende i forhold til originalen, smukke og fulde af lystig charme. Når man så blander det ovenstående med Thomas Agerholms magiske og frydefulde iscenesættelse, får man en forestilling der er tæt på det sublime. WICKED er magi for både store og små, fuld af overraskende små tricks og en enkel pointe om, at det ikke altid det vi ikke forstår eller bryder os om der er det ondeste i verden og at ikke alt er som det ser ud. WICKED er hele turen til Fredericia værd og mere til.  

Foto: Emilia Therese

WICKED varer ca. 3t. inkl. pause og spiller 18. september – 17. november 2024 på Fredericia Musicalteater, med en afstikker til Tivolis Koncertsal d. 11-19. oktober 2024.

MUSIK & SANGTEKSTER: Stephen Schwartz MANUSKRIPT: Winnie Holzman baseret på romanen af Gregory Maguire Præsenteret efter aftale med Music Theatre International INSTRUKTØR: Thomas Agerholm SCENOGRAF: Benjamin la Cour KOREOGRAF: Damian Czarnecki KOSTUMEDESIGN: Lotte Martine Blichfeldt og Anna Juul Holm PARYK- OG MAKEUPDESIGN: Michael Skytte OVERSÆTTELSE: Mads Æbeløe Nielsen KAPELMESTER: Martin Konge LYDDEISGN: Tim Høyer & Peter Løvenhardt. LYSDEISGN: Tim Mitchell MEDVIRKENDE: Nanna Rossen/Katrine Skovbo, Johanne Milland, Cecilie Thiim, Anders Gjellerup Koch, Diluckshan Jeyaratnam, Jens Kau Wahlers Nielsen, Marie Louise Hansen, Christian Lund, Martin Gæbe, Maria Overgaard Vinther, Maria Skuladottir, Mads Æbeløe Nielsen, Morten Adelhardt, Johannes Johansen, Sille Højberg Heilmann, Søren Bech-Madsen, Kathrine Lemmeke Madsen, Linda Arunee Olofsson, Christine Sonnich og Christofer Lindström

Kommentarer