FRUEN FRA HAVET - Husets Teater

Med FRUEN FRA HAVET fortsætter Husets Teater sin spøgelsestrilogi, i samarbejde med Odense Teater. I denne smukke og opstrammede version af Ipsens tekst kommer vi med helt ind i badeværelset og ned i badekarret med Ellida, havfruen der er blevet trukket på land.

Foto: Emilia Therese

“Lige her i forgrunden ved skæret skal der ligge en halvdød havfrue. Hun har forvirret sig hele vejen ind fra havet og kan ikke komme ud igen. Så hun ligger der og dør i brakvandet.”

Sådan lyder Ipsens oprindelige anslag. På Husets Teater ser vi Ida Cæcilie Rasmussens havfrue træde ud af sin havfruehale og overrasket opdage, at hun har ben og fødder. Som forestillingen skrider frem, bliver Ellida mere og mere vanvittig. Fanget i et spil mellem sin lægemand, der mest har giftet sig med hende for at få en ny mor til sin næsten voksne datter og sømanden hun havde et kort og intenst forhold til, inden han begik en forbrydelse og måtte stikke af. 

Omgivet af vand i alle afskygninger, kæmper Ellida med at finde sig til rette, imens ægtemand og steddatter trænger sig på og opsøger hende igen og igen. De bader sammen, skifter tøj, børster tænder og forsøger at nå hinanden, indtil fortiden trænger sig på i skikkelse af Benjamin Kitters sømand, Ellida engang havde et forhold til. Det bliver et blik ind i Ellidas inderste og det er voldsomt foruroligende og overraskende. 


Foto: Emilia Therese

Ida Cæcilie Rasmussen er en kompromisløs skuespiller, der boltrer sig som en fisk i vandet - no pun intended. Hendes fortolkning af karaktererne kravler under huden og følger os langt ud af teatret. Det er smukt og foruroligende på en gang. Hun bliver smukt flankeret af Anders Gjellerup Kochs desperate ægtemand, der ikke ser og forstår Ellida, men til slut alligevel formår at sætte hende fri. På den anden side står Benjamin Kitters fascinerende sømand, vi sagtens kan forstå at Ellida både er tiltrukket af og bange for. Og i udkanten af det hele går Ayshan Qvortrups sorgfulde og gravide datter rund og lytter, mens hun tørrer vand op i ufattelige mængder.

Liv Helms bearbejdelse skærer helt ind til benet, til trekantsdramaet og de indbyrdes bryderier. Petruska Miehe-Renards scenografi lader på imponerende vis havet flytte med helt ind på badeværelset. Hvor Nora fra Dukkehjemmet smækker med døren og går, så bliver Ellida. Ikke fordi det er der kærligheden er, men fordi vejen tilbage til havet heller ikke er lykkelig. Så når vi i starten ser Ellida træde ud af sin hale, bliver det en profeti om slutningen. Om det er en lykkelig slutning ved jeg ikke, men der er i hvert fald ingen tvivl om, at du skal løbe - ikke gå - til Husets Teater og Odense Teater og købe en billet til FRUEN FRA HAVET, hvis der ikke allerede - fuld fortjent - er bragende udsolgt.

Foto: Emilia Therese

FRUEN FRA HAVET spiller på Husets Teater i København til den 11. oktober. Herefter på Odense Teater til den 22. november, 2025. Forestillingen varer ca. 1t.20min uden pause.

FRIT EFTER Henrik Ibsen OVERSÆTTELSE: Dicte Houmøller ISCENESÆTTELSE & BEARBEJDELSE: Liv Helm SCENOGRAFI & KOSTUMEDESIGN: Petruska Miehe-Renard LYDDESIGN: Erik Christoffersen LYSDESIGN: Christian Vest Berntsen MEDVIRKENDE: Ida Cæcilie Rasmussen, Anders Gjellerup Koch, Benjamin Kitter & Ayshan Qvortrup

Kommentarer